19 december 2019

Afronding plan van aanpak woningbouw

In de Raad van 17 december 2019 is het uitvoeringsprogramma voor de woningbouw in Ooststellingwerf vastgesteld. De Raad heeft hier unaniem mee ingestemd. Was het lange tijd stil in bouwland, nu wordt er toch weer gebouwd en staan er nieuwe plannen op stapel. Daar zijn wij als CDA blij om. Zoals het nu lijkt is het hele woningcontingent van 361 vol gebouwd per eind 2025.

En onlangs heeft de provincie nog 20 extra wooneenheden toegekend. Hier heeft iedereen gelijk al plannen voor, maar wij hebben gepleit voor zorgvuldigheid en duidelijkheid in dezen.

Als CDA willen we geen rotte plekken in het landschap. Daarom zijn we blij met de gevonden afwijkingsmogelijkheid uit de Verordening Romte 2014. Op basis daarvan kunnen ook woningen in het buitengebied toegestaan worden. Bovendien hechten wij veel waarde aan de bestaande rood-voor-rood regeling. Hierbij kan nog voor een oude vervallen stal of schuur een bouwkavel worden aangevraagd.

Verder hebben wij aangegeven dat we woonmogelijkheden willen voor iedereen. Daarom is het van belang dat we ‘logisch’ bouwen. Dat wil zeggen: in overeenstemming met de demografische ontwikkelingen. We zijn dan ook benieuwd wat de nieuwste bevolkingsprognose van de provincie betekent voor het gemeentelijke woningmarktonderzoek van 2020.

Er lag een motie van Wij Lokaal om een substantieel deel van de 20 nieuwe wooneenheden te bestemmen voor de kleine dorpen. Deze motie bleek overbodig, want de wethouder gaf aan dat de kleine dorpen niet op slot komen. Er wordt serieus gekeken naar alle bouwaanvragen, ook die uit de dorpen. De wethouder komt nog met een plan voor de 20 woningen.