23 mei 2019

Bestemmingsplan Woongebied Wrongel goedgekeurd

In de vergadering van 21 mei 2019 stond het bestemmingsplan Woongebied Wrongel op de agenda. De start van dit project was al in 2005. Toen wilde de BAM op dit terrein (van de oude zuivelfabriek in Oosterwolde) 63 huizen bouwen. In 2008 kwam de economische crisis en legde de BAM de bouw stil. Op dat moment stonden er 22 huizen. Deze huizen werden verkocht aan woningcorporatie Actium. De overige kavels zijn in 2017 overgedragen aan een andere projectontwikkelaar, Adelaarsveer BV. Die heeft daarop een woningbouwplan ontwikkeld, passend bij de huidige tijd. In dat plan is sprake van 41 woningen van diverse woontypen.

Op dit plan zijn drie zienswijzen binnen gekomen, die allemaal betrekking hadden op het parkeren. Bij de 22 woningen van Actium behoorden namelijk 19 parkeerplaatsen, maar daarvan waren 15 tijdelijk. De nieuwe eigenaar, Adelaarsveer BV, moest in haar plan dus ook zorgen voor 15 parkeerplaatsen. Dit is echter verzuimd door te geven bij de overdracht.

Als CDA hebben we gezegd dat we het een mooi plan vinden. Het betreft alle type woningen; van starterswoningen tot ouderenwoningen. Daar is in onze gemeente dringend behoefte aan. Bovendien is het op een mooie locatie: binnen de bebouwde kom en vlakbij het centrum. Het punt van de ‘vergeten’ 15 parkeerplaatsen vinden wij een slordig minpunt. Wij vinden dat de wethouder binnen een paar maanden met een oplossing moet komen. En oplossingen zijn er wel, bleek uit ideeën van bewoners van omliggende straten. Die bewoners vrezen -terecht- voor parkeeroverlast in hun straten. De wethouder heeft aangegeven dat hij hierover in gesprek is met Actium. Samen willen ze eruit komen. Als CDA hebben we gezegd dat we dit nauw zullen volgen en bij geen oplossing met een motie komen.