16 november 2020

Najaarsrapportage 2020

In de Raad van 10 november 2020 lag de najaarsrapportage op tafel. Het gaf een positief saldo van € 390.979,-. De financiële gevolgen van de coronamaatregelen zijn hier nog niet in verwerkt, omdat die verwerkt worden in de begroting 2021.

Van de VVD lag een amendement voor om € 380.000 in een zg ‘Behoedzaamheidsreserve’ te stoppen om mogelijke negatieve effecten in de toekomst te dempen. Dit amendement heeft het niet gehaald. Ook wij waren geen voorstander, omdat we niet op zaken vooruit willen lopen. We hebben gewezen op het aanstaande heroverwegingstraject. Dat is het moment om te zoeken naar een passend evenwicht en alle variabelen te bespreken

Van de CU lag een motie voor om te stoppen met het participatietraject voor het proces van de Omgevingsvisie. Door corona kunnen fysieke bijeenkomsten niet doorgaan en daarvoor zijn er nu digitale bijeenkomsten. De CU vond dat niet de juiste weg. Wij hebben gezegd dat dit het proces niet mag frustreren en dat digitale bijeenkomsten zeker nuttig kunnen zijn. Een meerderheid van de Raad was dat met ons eens. Wat zich leent voor digitale afhandeling moet je niet uitstellen. De wethouder zei positieve reacties te ontvangen op alle acties die nu plaatsvinden. Aan de hand van verdiepingssessies monitort hij de kwaliteit. Als we nu zouden stoppen dan is de deadline zomer 2021 ook niet meer haalbaar. De motie van de CU heeft het niet gehaald.