28 november 2021

Omgevingsvisie vastgesteld

In de Raad van 23 november 2021 zijn twee mensen beëdigd als commissielid. Te weten Pieter Postma voor D66 en Peter Kraak voor ons eigen CDA. Wij wensen hen alle succes.

In de vergadering stond de Omgevingsvisie centraal. Op grond van de Omgevingswet moeten gemeenten uiterlijk in 2024 beschikken over een Omgevingsvisie. In die Omgevingsvisie legt de gemeente haar ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving vast. Veel partijen, waaronder wij, hebben de complimenten gegeven voor het proces. Dit loopt al vanaf 2019. Er is een projectgroep gestart en er is een intensieve participatie geweest met veel belangengroepen. Die waren vertegenwoordigd in het zg expertiseteam en konden daar hun belang naar voren brengen. Er is consensus gezocht, wat heeft geresulteerd in een evenwichtig, afgewogen voorstel.

Per 1 juli 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Deze nieuwe wet vervangt veel andere wetten. De wet beoogt een sneller proces, minder regels en dat het gemakkelijker moet worden om initiatieven te starten.

Als CDA hebben we gezegd dat we een goede balans tussen wonen, recreatie, natuur en landbouw essentieel vinden. Initiatieven zoals de Gebiedscoöperatie Zuidoost Friesland juichen wij van harte toe. Wij zijn blij dat de wethouder dergelijke initiatieven omarmt en wil steunen.

De Raad heeft de Omgevingsvisie aangenomen met 17 stemmen voor en 1 tegen (de CU stemde tegen).