20 december 2018

Realiseren Starterslening

Onderwerp van de raadsvergadering van 18 december 2018. De raad is unaniem akkoord gegaan met de mogelijkheid van een Starterslening voor starters op de woningmarkt. Starters kunnen tot € 20.000,- lenen, waarover de eerste drie jaar geen rente hoeft te worden betaald. Wij hebben hiermee ingestemd, omdat het de doorstroming op de woningmarkt bevordert en bijdraagt aan een gezonde, aantrekkelijke woningmarkt. Het College stelde voor om het te laten gelden voor woningen tot € 200.000,-, maar door een aangenomen amendement van VVD, CU en WL is dat verhoogd naar € 225.000,-. Ook het CDA heeft hiermee ingestemd. Reden is m.n. dat de woningprijzen stijgen en dat je als starter zomaar de € 200.000,- bereikt hebt.

De Starterslening is aanvullend aan de hypotheek. De gemeente heeft hier € 300.000,- voor beschikbaar gesteld.