23 mei 2019

Voorjaarsrapportage 2019 goedgekeurd

In de Raad van 21 mei 2019 is de voorjaarsrapportage 2019 besproken. Deze gaf een negatief saldo van € 65.000,-. Desondanks zijn wij van mening wij dat veel zaken met voortvarendheid worden opgepakt. Enkele langlopende projecten zijn al tot een goed einde gebracht. Grootste posten zijn het Sociaal domein (moet 8 ton bij) en Ruimte en Economische Ontwikkelingen (een plus van € 521.000,-). Dat is mooi voor de korte termijn, maar geeft ook een waarschuwing voor de middellange termijn. Als CDA hebben we aangegeven dat we keuzes moeten maken in wat we wel doen, minder doen en niet doen.

De aanpak van de Visie Sociaal domein dwingt respect af. Onze inwoners worden meegenomen vanaf het allereerste begin. De jeugdconsulent bij de huisarts blijkt een schot in de roos en wordt uitgebreid. Dat jeugdzorg een financieel zorgenkind is, is bekend, maar jeugdzorg vindt ook het CDA hoogst belangrijk. Preventie van vermijdbare problemen en -kosten is ons credo en dit past daar helemaal bij.

Diverse strategische projecten worden verder gebracht: Centrumplan Oosterwolde / Dertien Aprilstraat, Masterplan Appelscha, Glasvezel dat er nu echt komt, het vastgestelde plan van aanpak voor de Omgevingsvisie en de Prikkedam krijgt binnenkort een bestemmingsplan.

We vinden het vervelend dat er een ton bij moet, maar arbeidsparticipatie (iedereen kans op een zinvolle rol in onze maatschappij) vinden wij als CDA dermate belangrijk dat we dat geld daar toch voor beschikbaar willen maken. Ook dat is toekomstbestendig beleid. Problemen bij de kern aanpakken of zelfs helemaal voorkomen. Met deze investering voorkomen we weer toekomstige kosten onder andere noemers.

Het CDA is van mening dat we voortvarend op weg zijn. Met oog op de koers voor de lange termijndoelen, moeten we tegelijkertijd de financiële balans bewaren.

Ook de andere partijen gingen akkoord met de voorjaarsrapportage.