03 oktober 2019

Overweldigende belangstelling voor informatieavond kleine windmolens

Een tussenwand werd weggehaald en extra koffiekopjes werden met spoed opgetrommeld. De informatieavond over kleine windmolens in Opsterland kon rekenen op een overweldigende belangstelling. Ruime 140 aanwezigen wilden woensdagavond meer weten over kleine windmolens in Opsterland. De avond was georganiseerd door CDA Opsterland. Zij zijn voorstander van kleine windmolens en wilden nu eindelijk wel eens weten hoe de vork precies in de steel zit. Sinds deze zomer heeft de provincie namelijk een nieuw bestuursakkoord gepresenteerd waarin staat dat kleine windmolens mogen. Daarom had CDA Opsterland deze gratis informatiebijeenkomst georganiseerd en 4 sprekers uitgenodigd. Een eigenaar van een windmolen, de producent van kleine windmolens en de gemeente en provincie.   De avond begon positief. Zowel een huidige eigenaar van de windmolen als de producent waren enthousiast over de mogelijkheden van een kleine windmolen. Met een kleine windmolen kun je een boerderij met ongeveer 80 melkkoeien energieneutraal maken en de overlast is minimaal. De kleine windmolen is stil en komt net boven de boomtoppen uit. Daarna was het de beurt aan de provincie. Die had een minder positieve boodschap. Sindskort is het mogelijk om een vergunning aan te vragen voor een kleine windmolen maar deze moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo mag het alleen maar bij agrarische bedrijven op het erf en is de opgewekte energie alleen voor eigen gebruik. Dorpscoöperaties en particulieren worden hiermee dus uitgesloten. Tot slot mocht ook de gemeente een duit in het zakje doen. De wetgeving over kleine windmolens staat nog in de steigers en dat betekent dat de aanvraag van kleine windmolens, met een ashoogte van 15 meter, via een verlengde procedure gaat. Een traject van minimaal 23 weken.

Op het einde van de avond was de stemming gematigd positief. Voorheen mocht geen enkele windmolen worden geplaatst en dat kan nu wel. Dat is winst. Wat echter niet tot tevredenheid stemt zijn de beperkende voorwaarden en de lange vergunningsprocedure. Werk aan de winkel dus voor de politiek. Het CDA Opsterland pakt in ieder geval deze handschoen graag op. Eenvoudig wordt het niet maar willen we komen tot een duurzaam Opsterland, dan zijn kleine windmolens een praktische en goede aanvulling.

Voor meer informatie: