11 maart 2017

Het Beste Leerbedrijf van Nederland

Werkbezoek Tweede Kamerkandidaten aan Súdwest-Fryslân

Het BedrijfsOpleidingsCentrum FEADSHIP Makkum is een praktijkvoorbeeld waar Den Haag veel van kan leren, stelde CDA Tweede Kamerkandidaat Harry van der Molen (nr. 8) vanmiddag tijdens zijn werkbezoek.

Sinds augustus 2005 is de Vries Groep uitgebreid met een vestiging in Makkum: FEADSHIP. Feadship staat voor: First Export Association of Dutch Shipbuilders. De werf wordt beschouwd als één van de parels van de Friese economie. De organisatie telt ongeveer 250 medewerkers bij wie vakmanschap, passie voor het product en lol in het werk voorop staan. Door de gunstige ligging aan het IJsselmeer kunnen op deze locatie grotere jachten worden gebouwd, waarmee de concurrentiepositie van Koninklijke De Vries Scheepsbouw verder is verbeterd. Op de modern uitgeruste werf aan het Makkumerdiep, grenzend aan de dorpskern van Makkum, wordt gebruik gemaakt van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Het droogdok van ruim 120 meter is continu gevuld voor de afbouw van exclusieve custom-built jachten. Daarnaast worden in Makkum refits van Feadships uitgevoerd.

De presentatie van dhr. S. de Vries, directeur van FEADSHIP, overtuigde Harry van der Molen en Esther Hanemaaijer (CDA) om in Den Haag maximale aandacht en daadkracht te vragen om de Sluis te verbreden. Nieuwe boten worden langer, breder en krijgen een grotere diepgang. Als we te lang wachten, verliezen we orders en gaat de Friese maritieme werkgelegenheid eronder lijden. Van der Molen stelt dat hij dit wil voorkomen.

BedrijfsOpleidingsCentrum

Sinds 2011 beschikt de werf over een eigen BedrijfsOpleidingsCentrum, deze vakschool is opgestart in samenwerking met ROC Friese Poort. Jaarlijks worden circa 25-30 jongeren opgeleid in diverse technische beroepen. Veel van deze jongeren vinden een baan in het bedrijf of andere maritieme bedrijven in de regio. Van der Molen was onder de indruk van de bijzondere professionele samenwerking tussen onderneming, onderwijs en de overheid (gemeente Súdwest-Fryslân). De Vries Scheepsbouw Makkum werd in 2015 uitgeroepen tot het Beste Leerbedrijf van Nederland. In heel Nederland wordt erover gepraat en in Friesland doen we het gewoon. Dit geeft ons een gevoel van trots, stelt Esther Hanemaaijer.