30 januari 2014

CDA Súdwest–Fryslân is verbaasd over Gedeputeerde Staten van Fryslân.

De CDA-fractie van de gemeente Súdwest–Fryslân is verbaasd en geïrriteerd over het feit dat GS van Fryslân het voornemen heeft om  voor 49 % deel te nemen in Windpark Fryslân. Dit plan behelst dat 65 (minimaal) tot 100 (maximaal) windturbines te bouwen in het IJsselmeer met een totaal vermogen van mogelijk 400 MW (voorkeursvariant 2 van de planontwikkeling).De CDA-fractie vindt het op zijn minst opvallend, dat Gedeputeerde Staten van Fryslân het voornemen heeft ingenomen om als aandeelhouder in Windpark Fryslân te willen participeren. Komt er volgens de fractie concreet op neer dat de Provincie plannen ondersteunt om (maximaal) 100 molens te plaatsen in het IJsselmeer op een afstand van 6,5 km van het strand van Makkum!

De fractie van het CDA: “ Onze gemeentelijke bevoegdheden zijn beperkt, dat is bekend, maar dit voorstel van GS voelt absoluut niet goed!” Te meer omdat de CDA-fractie  van is mening dat er geen windturbines in het IJsselmeer moeten komen! De bevolking maakt zich wat de plannen in het IJsselmeer betreft zorgen om uiteen lopende redenen! Daar gaat onze aandacht ook naar uit! Die zorgen delen wij als CDA-fractie!” Bovendien zijn de MER- rapportages nog niet eens klaar. Loopt de provincie nu niet voor de muziek uit?

“In geval het Rijk de zgn. Rijks Coördinatie Regeling toepast om haar bevoegdheden naar zich toe te trekken voor het IJsselmeer, dan wil dat nog niet zeggen dat de Provincie zo’n nadrukkelijke deelneming in Windpark Fryslân op zich neemt. Sterker nog, de CDA-fractie is van mening dat GS in dit kader samen met betrokken gemeente(n) naar alternatieve mogelijkheden had moeten zoeken waardoor over het algemeen draagvlak komt voor windenergie. Een dergelijke solitaire houding van GS doet geen recht aan de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.

De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 27 juni 2013 al een amendement van CDA, PvdA en VVD aangenomen waarin de raad ook uitspreekt tegen plaatsing van windmolens in het IJsselmeer te zijn, ingeval er nog voldoende alternatieven voorhanden zijn. Een signaal dat ook bekend is bij de provincie, omdat er bijna  wekelijks overleg plaats vindt!

Onlangs heeft de provincie aan een aantal organisaties, waaronder Hou Friesland Mooi, De Friese Milieufederatie en Platform Duurzaam Fryslân, (nu Stichting  “Fryslân foar de Wyn”) ,  de opdracht gegeven een inventarisatie uit te voeren om in het tweede halfjaar van 2014 een overzicht te kunnen presenteren van mogelijke locaties op het Friese platte land. Verspreid over de hele provincie wel te verstaan. Wel met als voorwaarde dat gemelde initiatiefnemers voldoende draagvlak onder de bevolking kunnen aantonen!

Die opdracht komt nu in een opmerkelijk perspectief te staan, zo vindt het CDA. In hoeverre is bedoelde opdracht nu nog serieus te nemen?  Blijft die opdracht staan? Initiatiefnemers van het plaatsen van zgn. dorpsmolens verspreid over de hele provincie; kunnen die plannen nog wel beloond  worden in een bepaalde cluster, nu we beschikken over plannen in het IJsselmeer?

De provincie Fryslân heeft destijds toegezegd op termijn totaal 530,5 MW te leveren aan windenergie. Als het aan “ Wind Park Fryslân “ ligt, dan wordt er dus zo mogelijk al 400 MW geleverd door de windturbines in het IJsselmeer!

De CDA-fractie vraagt zich dan ook af: “ Hoe valt nu het  één nu te rijmen met het ander?”

Een rekensommetje geeft aan, dat die molens op het vaste land wellicht helemaal niet meer “noodzakelijk” zijn!

De CDA-fractie van Súdwest-Fryslân blijft zich constructief opstellen om het plaatsen van windmolens in het IJsselmeer te voorkomen en blijft ook alternatieven aandragen! De CDA-fractie roept GS van Fryslân op om in overleg te gaan en niet vanuit een eigen hautaine houding haar eigen (financiële) koers uit te zetten.

Namens de fractie van het CDA Súdwest-Fryslân,

J.Steringa, raadslid.