23 september 2011

CDA-Wethouder Gea Akkerman feliciteert eerste bewoners Harinxmaland.

De eerste huurders en kopers van de nieuwbouwwoningen van Harinxmaland werden op 14 september in de tent op de bouwplaats door Wethouder Gea Akkerman-Wielinga en locatiedirecteur Jeriςa Hartholt van Accolade verwelkomd. Wethouder Gea Akkerman feliciteerde de toekomstige bewoners, de pioniers van Harinxmaland, met hun stap om in Harinxmaland te gaan wonen.

De Wethouder benadrukte in haar toespraak het bijzondere van de locatie en het plan Harinxmaland. De woningen staan op een mooie locatie aan de rand van Sneek met de natuur èn de stad binnen handbereik. De woningen worden gebouwd met het oog op de toekomst, energiezuinig, rekening gehouden wordt met het toekomstige energievraagstuk. En daarbij is gezorgd voor het betaalbaar houden van deze woningen.

Na de toespraken hebben de wethouder en directeur, symbolisch samen het eerste beton gestort, de fundamenten van een woonwijk in wording. Vervolgens hebben kinderen ballonnen opgelaten, en konden de nieuwe bewoners in de tent onder het genot van een hapje en drankje kennis met elkaar maken en van gedachten te wisselen over hun nieuwe wijk.

In de eerste fase, fase 1A, worden in opdracht van wooncorporatie Accolade door VDM Wonen de eerste 80 woningen gebouwd (41 huur- en 39 koopwoningen). Deze woningen worden elektrisch verwarmd en ontwikkeld met een energiezuinig luchtwarmte-terugwinsysteem. Het gaat goed met de verhuur en verkoop van deze woningen. Er zijn inmiddels meer dan 20 huizen verkocht.