20 maart 2013

€ 8,5 miljoen voor ontwikkeling Middenmeer in Stavoren

Gedeputeerde Jannewietske de Vries en wethouder Maarten Offinga hebben op woensdag 13 maart om 9.00 uur de eerste paal de grond ingeslagen voor het uitbreidingsplan Middenmeer aan de rand van Stavoren. Dit onder toeziend oog van Stavers Belang, projectontwikkelaars en andere betrokkenen.

De Staverse gemeenschap is blij dat het project nu van start gaat. Als sinds 2002 worden er plannen gemaakt. “Stavoren had wel eens het gevoel dat ze er bij hingen in de grote gemeente Súdwest-Fryslân, zegt wethouder Offinga, maar met een investering van € 40 miljoen door gemeente, provincie en private partijen zal dit gevoel nu zeker anders zijn. Samen met Stavoren en ondernemers zijn we gekomen tot dit prachtige project. Hier is veel lef voor nodig”. Gedeputeerde De Vries benadrukte nogmaals de moed van de gemeente en de ondernemers. “Ik ben erg blij dat we in deze economisch moeilijke tijden, met elkaar een plan hebben kunnen maken waarin geïnvesteerd wordt door overheid, ontwikkelaar en ondernemers. Een plan waarover alle partijen enthousiast zijn en veelbelovend is voor de toekomst van Stavoren.”

Uitbreidingsplan Middenmeer

Projectontwikkelaar Middenmeer BV (Kruse Groep BV en Esbi Bouw) is woensdag gestart met de ontwikkeling van het gebied. Oorspronkelijk zouden hier 83 woningen gebouwd worden. In het kader van het Masterplan Stavoren is door gemeente, provincie en projectontwikkelaar gezocht naar een nieuwe invulling die beter past bij de economische situatie. Dit nieuwe plan voldoet ook aan de doelstellingen van Het Friese Merenproject.

Ebsi Bouw heeft 40 waterwoningen ontwikkeld. De woningbouw is bedoeld voor permanente en recreatieve bewoning. Waaronder een aantal goedkopere huizen voor starters, zodat jongeren uit Stavoren in de stad kunnen blijven wonen.

Daarnaast komt er een supermarkt, een passanteneiland en is er plaats voor het Nautisch Kwartier Stavoren. De supermarkt wordt verplaatst vanuit het centrum. Het passanteneiland zorgt voor extra aanlegplaatsen. Eén van de doelstellingen van Het Friese Merenproject. Evenals het op afstand bedienbaar maken van de Koebrug t.b.v. een goede ontsluiting van het passanteneiland en achterliggende uitbreiding. De totale investering voor het uitbreidingsplan Middenmeer bedraagt zo’n € 8,5 miljoen. Directeur Jan Kruse is blij met het vertrouwen van alle partijen; “Wij zijn blij dat we van start kunnen, dankzij het vertrouwen in elkaar zijn we tot dit goede plan gekomen.”

Het Friese Merenproject

Het Friese Merenproject is in volle vaart! Gemeente Súdwest-Fryslân verwelkomt bezoekers met plezier in zijn vaargebied. Gastvrijheid voor watersportliefhebbers is een belangrijk thema. In samenwerking met organisaties, inwoners, ondernemers en Het Friese Merenproject van de provincie Fryslân zijn plannen opgesteld.