11 oktober 2011

Gemeente Súdwest-Fryslân wordt uitgebreid met vijf dorpen uit de gemeente Boansterhim.

Op 1 januari 2014 bestaat de gemeente Súdwest-Fryslân uit 74 kernen. Deze uitbreiding is een gevolg van de opdeling van de gemeente Boansterhim. De dorpen Sibrandabouren, Tersoal, Poppenwier, Raerd en Dearsum worden aan de gemeente Súdwest-Fryslân toegevoegd. Om bij de gemeente Súdwest-Fryslân aan te sluiten was een initiatief van de dorpen zelf.

Oudejaarsavond 2010 was er een spontane actie in de dorpen door de gemeente naam op de plaatsnaamborden over te plakken met de naam Súdwest-Fryslân. Het college van B&W van Boansterhim heeft de vraag van de dorpen voorgelegd aan de gemeente Súdwest-Fryslân, die ingestemd heeft met de uitbreiding. De dorpen die bij de gemeente Súdwest-Fryslân komen maken onderdeel uit van het gebied de Lege Geaën. In dit zelfde gebied liggen ook de dorpen, Gauw, Goënga en Offingawier. Deze dorpen vormen straks samen een cluster binnen de gemeente. Tijdens een bijeenkomst in Gauw met de dorpen uit de gemeente Boansterhim zijn er de eerste contacten gelegd tussen de plaatselijke belangen. Door een samenwerking op gebied van sport cultuur en andere zaken kan het gebied de Lege Geaën zich profileren in de gemeente Súdwest-Fryslân. Wat een voordeel kan zijn voor de samenwerking tussen deze dorpen is, dat de kerkelijke gemeente in het hele gebied al de protestantse PKN kerk is. De kerkelijke grenzen zijn al eerder door een herindeling binnen de kerk aangepast.

De uitbreiding betekend voor de gemeente Súdwest-Fryslân dat zij ook enkele ambtenaren van de gemeente Boansterhim moet overnemen, daarnaast zijn er nog andere, nader te onderzoeken verplichtingen. Het is nu ook een feit, dat de gemeente Súdwest-Fryslân, de directe buurgemeente wordt van de gemeente Leeuwarden.

Pieter Greidanus.
T 06-25211828