06 november 2013

Mienskip volgens Jacco de Boer

Op het partijcongres van afgelopen zaterdag, 2 november 2013, sprak Jacco de Boer over het begrip Mienskip. Onderstaand volgt het relaas van Jacco de Boer.

Het past prima in de gedachten zoals het CDA dit bij de vorming van onze gemeente Súdwest-Fryslân heeft bepleit en uiteindelijk is neergelegd in het Kernenbeleid.

Het kernenbeleid in de gemeente Súdwest-Fryslân is één van de belangrijkste thema ’s in ons coalitieakkoord “Dichtbij, vernieuwend, toekomstgericht en sterk tot in de kern”. In deze notitie kernenbeleid wordt primair aangegeven hoe de gemeente de communicatie met de besturen van de stads-, dorps-, en wijkbelangen vorm gaat geven en welke rollen de verschillende partijen daarbij hebben. De gemeente Súdwest-Fryslân staat voor goede fysieke en sociale woon- en leefomstandigheden waar de bewoners tevreden over zijn. De visie is dat het realiseren van die omstandigheden een belangrijke inzet en betrokkenheid van de bewoners en zijn verbanden / netwerken kent. Belangrijk daarbij is het creëren van draagvlak in de Mienkip zowel voor ons als CDA als voor de gemeente.

Mienskip, een woord dat wij goed kennen en door ons als CDA verankerd is in het Kernenbeleid.

Met vriendelijke groet

Hans Visser

Fractievoorzitter CDA Súdwest-Fryslân

Mienskip volgens Jacco de Boer

Klunen

Iedereen kent dat Friese woord wel. Het staat in de Van Dale en als we gaan klunen is dat goed nieuws, want dan wordt de tocht der tochten gehouden. De Elfstedentocht heb ik het natuurlijk over.

Een miljoenenevenement in alle facetten. Dat Friezen binnen een handomdraai weten te organiseren. Met zijn allen. En daar komt een ander Fries woord om de hoek kijken dat de afgelopen maanden opgang heeft gemaakt.

Mienskip

Je kan het eigenlijk niet vertalen. Ja. Letterlijk betekent het gemeenschap, samenleving. Maar de lading is veel intenser. Dat kent geen Nederlandstalig equivalent. Maar ik kan het wel uitleggen.

MIenskip is de samenleving en de ander nemen zoals die is, imperfect.

Als we onderling relaties aangaan met de illusie dat de ander normaal is en doet, dan verzetten we ons tegen de realiteit.

We gaan dan eindeloze pogingen doen om de boel te fixen, te draaien, zich anders voor te laten doen dan die is. Iedereen met een communicatiemedewerker kan daar over meepraten.

Mienskip is accepteren, dat ieder is zoals die is. Met al zijn eigenaardigheden en nukkigheden.

En de dromers, de import zoals het hier wordt genoemd, de bemoeienis van de 'Haagse' overheid met 'onze' zaken, de standaardoplossing van technocraten voor unieke problemen?

Hoe eerder ze stuk lopen hoe beter. Hoe eerder hun illusie van de maakbare samenleving verdwijnt, hoe beter het zal gaan.

Wie het ideaalbeeld en de droom van de perfecte samenleving meer liefheeft dan de samenleving zelf, die maakt haar uiteindelijk kapot. Hoe goed de intenties ook zijn.

Nee, dan mienskip. Met het egeltjesdilemma. Dat kent u? Op zijn egeltjes?
In mienskip betekent dat het volgende. Goed, we zijn allemaal egels, prima, er gaat dus geprikt worden. Hoe kunnen we dat zo doen dat het het minste pijn doet en voor iedereen dragelijk is?

Wat kan ik incasseren?

Wie zo met elkaar omgaat is tot grote dingen in staat. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Je moet wat angsten overwinnen om mee te doen. Sommigen zijn bang hun persoonlijke vrijheid kwijt te raken als ze te close met anderen worden. Of zijn bang ze meer geprikt zullen worden dan anderen.

Die trekken zich terug. In werk, hobbies, of de hele avond tv kijken.

Maar zodra het vijf dagen flink gevroren heeft ontdooien die ook wel hoor.

Dan is er ijs. En hoe meer ijs er is hoe meer kans er is op de tocht der tochten. Daar ga je voor. Met zijn allen. Want It Sil Heve. Er is een aanleiding!

En er is geen baas. Ja Wiebe Wieling is in die dagen even koning van Friesland, op televisie dan. Langs de hele elfstedenroute voelt een ieder zich koning en koningin over hun stukje ijs. Dat stukje ijs dat onderdeel is van het grotere geheel. 220 kilometer royalty zonder stammenstrijd. Wie het oude testament kent weet hoe bijzonder dat is.

Dat is nu mienskip. De kracht van elkaar erkennen, herkennen en samen meer zijn dan de som der delen. Geen behoefte aan een sterk en sturend centraal gezag.

De aanleiding vorst en kou is de uitlaatklep van de wens, een diep verlangen om deel te willen zijn van iets dat er toe doet. Samen te werken. Samen te bouwen.

We hebben dat face-to-face contact nodig, we willen gezien en gekend worden, en geholpen als we zelf niet kunnen. En willen die dingen ook voor anderen doen.

In al zijn gebrokenheid en imperfectie is dat ook de mens. Een genadige zegen kan ik hier wel zeggen en dan begrijpt dit gezelschap gelijk wat ik bedoel.

Mienskip. Klinkt veel beter dan participatiesamenleving. Samen een elfstedentocht mogelijk maken, of Culturele Hoofdstad van Europa worden zoals Leeuwarden in september werd. Of bij een rampzalige brand laten zien als inwoners van een stad dat social-media bindt, waar een geweldig hulpprogramma ontstaat. Dat is pas geweldig.

En ook al is het voorbeeld van samen voor het gemeentelijk groen zorgen goed in zijn bedoeling. Het kan groter.

Pleitbezorgers van Mienskip, participatie, pas uw voorbeelden aan, leg de lat hoger, dat kunnen mensen best aan. Dat willen ze.

Lieve vrinden, sinds ik dit vroeger Ruud Lubbers op tv zag zeggen op een CDA bijeenkomst heb ik dat altijd zelf al eens willen doen, mijn droom komt nu uit, dat merkt u.

Lieve vrinden. Mienskip past enorm goed bij de Christen-democratie. Waar mensen het zelf kunnen, onder elkaar, dwars door sociale verhoudingen en rangen en standen heen.

Waar de overheid er is om de imperfectie, nukken, chaos en onlogische manieren van de mens op te vangen, niet om die tegen beter weten in te bestrijden.

Politici, oud gedienden, jonge ambitieuze CDJA'ers in een net iets te groot powerpak, Noorderlingen, Zuiderlingen en die exoten, de Grote-Stads-CDA'ers. Welkom in Fryslân, welkom in de Mienskip.

Het is de laatste jaren de traditie om bij de opening van het congres juist niet meer de bijbel open te slaan, tijd om daar mee te breken met dit vers uit Prediker, eerst in het Fries, daar heet het Preker.

Mei jins beiden is better as allinnich,

want tegearre hat men in goed lean foar it wurk.

Dat is, in de tweede rijkstaal, het Nederlands

Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont.