15 april 2013

Noodkreet verzorgingshuizen

Als gevolg van de kabinetsplannen dreigt de komende jaren sluiting van honderden verzorgingshuizen. In 2020 zullen volgens Bureau Berenschot 800 verzorgingshuizen hun deuren gesloten hebben. De fractie van het CDA maakt zich grote zorgen over de gevolgen van deze voornemens, die ook onze gemeente zullen raken. Het CDA heeft hierover vragen gesteld in de raadsvergadering van 4 april. Het onderzoek gaat over ouderen, maar het CDA  constateert dat dit niet alleen gevolgen heeft voor ouderen, maar ook voor mensen met een beperking die nu een ZZP (zorgzwaartepakket) hebben. Of mensen die begeleid wonen vanwege psychische problemen.

Volgens ons staat de landelijke politiek er niet bij stil dat de huidige onzelfstandige kamers in verzorgingshuizen niet zomaar te verhuren zijn. Een woningcorporatie kan in deze crisistijd niet de benodigde aangepaste woningen uit de grond stampen

Het CDA is voorstander van de tendens dat mensen langer thuis blijven wonen maar vreest dat de plannen van het kabinet te snel en te drastisch zijn. Daarom zijn er vragen gesteld in de raadsvergadering van 4 april.

Wethouder Tolsma deelt de zorgen die het CDA naar voren brengt. Volgens hem is het kabinet de verkeerde richting ingeslagen, temeer daar ook andere voorzieningen, zoals de huishoudelijke hulp, verder worden ingekrompen. Iedereen die nu een plek heeft in een verzorgingshuis, hoeft zich vooralsnog geen zorgen te maken. Deze mensen kunnen daar blijven wonen. Wel is duidelijk geworden dat de druk op de mantelzorg en welzijnswerk stevig is toegenomen.

Uilkje Attema,

CDA-raadslid