09 mei 2012

Raadsleden de straat op tijdens Polityk op ‘e Dyk

Tijdens de jaarmarkt in Sneek op 15 mei, kunnen raadsleden van Súdwest-Fryslân op straat worden aangesproken. Het is voor het eerst in de gemeente Súdwest-Fryslân dat lokale politici op deze wijze met de inwoners van de gemeente in gesprek gaan. Het evenement heet daarom ook Polityk op ‘e Dyk. De deelnemende raadsleden bij de marktkramen zijn herkenbaar aan de paarse jasjes. CDA-raadsleden Henk Jan Greven en Pieter Greidanus zullen in ieder geval aanwezig zijn.

Na de zomer wordt er een tweede Polityk op ‘e Dyk gehouden, dan in Workum.

Polityk op ‘e Dyk is een nieuwe formule van het succesvolle project de Raad op Straat zoals dat in de voormalige gemeente Sneek werd gehouden. Inwoners van de gemeente kunnen tijdens de jaarmarkt met raadsleden in gesprek gaan over allerlei actuele onderwerpen. Bovendien is het een mooie manier om de gemeenteraadsleden beter te leren kennen. Inwoners en belangstellenden kunnen ook informatie krijgen over het werk van de gemeenteraad in Súdwest-Fryslân en hoe zij met de raadsleden in contact kunnen komen. Ook leden van het college van burgemeester en wethouders zijn tijdens Polityk op ‘e Dyk aanwezig. Behalve de raadsleden en leden van het college zijn ook leden van de Jongeren Advies Raad, de JAR, deze dag aanwezig.

Tijdens de jaarmarkt in Sneek, op dinsdag 15 mei, worden in de Marktstraat, tegenover het gemeentehuis, marktkramen opgesteld. Bij de kramen van Polityk op ‘e Dyk kunnen belangstellenden zien hoe de gemeenteraad is samengesteld, wie er namens de inwoners in de raad zitten en kunnen ze ook een folder over het werk van de raad mee naar huis nemen.
Polityk op ‘e Dyk wordt georganiseerd van 9.00 tot 16.00 uur.