01 december 2021

Raadspraat: CDA Súdwest-Fryslân gaat voor extra budget voor onze ontmoetingsplaatsen

Aan het innemen van een standpunt gaat heel wat vooraf. We lezen de stukken grondig door, gaan in gesprek met betrokkenen en overleggen veelvuldig. In deze terugkerende rubriek legt CDA Súdwest-Fryslân nog eens helder uit hoe ze aankijkt tegen een raadsonderwerp en vooral waarom. Deze keer vertelt Anneke Koster meer over het ingediende amendement Ontmoetingsplaatsen.

Sudwest-Fryslân heeft 89 kernen met zo’n 65 ontmoetingsplekken. Dit zijn dorpshuizen, mfc’s en wijkgebouwen. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en vormen vaak het bruisende middelpunt waar inwoners elkaar ontmoeten en waar het verenigingsleven en culturele en sportieve activiteiten plaatsvinden. Vanwege veranderende behoeften van de samenleving en de transformatie van het sociale domein kunnen de dorpshuizen een belangrijke rol spelen op sociaal-maatschappelijk gebied en bijdragen aan de toekomstbestendigheid van een dorp.

Veel ontmoetingsplekken ondervinden grote nadelige gevolgen van de aanhoudende coronacrisis. Omdat het sociale- en verenigingsleven nagenoeg stil is komen te liggen zijn er al lange tijd bijna geen inkomsten meer en zijn de buffers als sneeuw voor de zon verdwenen.

Jaarlijks wordt in de begroting € 264.000 opgenomen voor groot onderhoud van alle mfc’s, wijkgebouwen, dorpshuizen en sportaccommodaties. In de bestemmingsreserve zit nog ruim € 535.000. Bij de behandeling van de Programmabegroting op 11 november heeft het CDA het initiatief genomen tot het indienen van een amendement.  Het doel was om de reserve aan te vullen met € 500.000 als een extra financiële buffer voor het voortbestaan en toekomstbestendigheid van alle ontmoetingsplaatsen. Het amendement werd mede ingediend door de FNP, PvdA en fractie Poiesz-Zijlstra en werd met een grote meerderheid van stemmen aangenomen. Alleen de fractie Semplonius stemde tegen.

Anneke Koster

Wil je verder praten met het CDA? Dat kan! We gaan graag het gesprek aan. Stuur een mail naar [email protected] en wij nemen contact met je op.

Foto: MFC de Utherne in IJlst, foto via https://sudwestfryslan.nl/onderwerp/mfc-de-utherne/