25 november 2021

Raadspraat: CDA Súdwest-Fryslân over de motie onderzoek HBO-dependance

Een motie is een verzoek om iets te wijzigen of te vragen. Dit kan gericht zijn op een raadsstuk maar kan ook los daarvan, een zogenaamde motie vreemd. Deze keer vertelt Johan Steenbeek (raadslid uit IJlst) meer over zijn motie voor een onderzoek naar een mogelijke HBO-dependance.

De inhoud van de motie is om met belanghebbenden in gesprek te gaan om na te gaan en te onderzoeken of een dependance van het Hoger onderwijs in Sneek mogelijk is. De vraag is om daarbij te richten op een specifieke HBO opleiding waarmee wij ons als regio kunnen onderscheiden. Bij een onderscheidende opleiding kun je denken aan een specifieke technische opleiding, marketing management of maritiem.

Als dit haalbaar is, kunnen we ervoor zorgen dat er in onze gemeente meer jongeren blijven en komen wonen, en het voor bedrijven interessanter wordt om hier uit te breiden of zich hier te vestigen. Dit is weer goed voor de werkgelegenheid op verschillende niveaus. Ondanks dat de motie door de wethouder werd ontraden is de motie unaniem (dus met alle stemmen voor) aangenomen. De uitwerking van deze CDA-motie volgt in het eerste halfjaar van 2022. Wordt vervolgd dus!

Wil je verder praten met het CDA? Dat kan! We gaan graag het gesprek aan. Stuur een mail naar [email protected] en wij nemen contact met je op.

(foto: NHL, CC BY 3.0)