"Het blijft maatwerk" is de conclusie van het werkbezoek aan It Joo in Oudega. Lijsttrekker Bauke Dam ging daar vorig weekend samen met onze nummer 3, Hero Veger, en onze nummer 4, Samantha Joustra langs om te kijken welke stappen MFC It Joo heeft gezet op het gebied van duurzaamheid.

Het CDA heeft recentelijk via een amendement op de begroting voor elkaar gekregen dat er 500.000 extra beschikbaar wordt gesteld voor het voortbestaan en de toekomstbestendigheid van ontmoetingsplaatsen.

Súdwest-Fryslân heeft ongeveer 65 ontmoetingsplaatsen in de vorm van multifunctionele centra (MFC), dorpshuizen en wijkgebouwen. Zij spelen een belangrijke rol in ontmoeting en verbinding, maar ook het verenigingsleven. Het CDA pleit daarom al langere tijd voor aandacht voor het groot onderhoud.

Daarbij vindt het CDA het van belang dat bij het groot onderhoud ook zoveel mogelijk verduurzaming plaatsvindt om toekomstbestendigheid van de ontmoetingsplaatsen te verzekeren. Hierin zien wij voor de gemeente een actieve rol weggelegd om ontmoetingsplaatsen de route naar verduurzaming te wijzen en zorgen dat gebruik gemaakt wordt van de beschikbare gelden voor ontmoetingsplaatsen.

Bij MFC It Joo konden wij dankzij de rondleiding door bestuursvoorzitter Siebe Walinga al hele mooie en creatieve voorbeelden zien van schone en energieke maatregelen. Denk hierbij aan een slimme thermostaat waarbij je per kamer en op bepaalde tijden kunt verwarmen, een zonneboiler en luchtventilatie die verwarming in de gymzaal regelt. Dit zijn duidelijk voorbeelden, want ook bij It Joo geven ze aan dat onderhoud en verduurzaming maatwerk is per ontmoetingsplaats. Daar kan het CDA zich bij aansluiten, want niet alleen elke kern is anders maar ook elke ontmoetingsplaats.

Inspirerend om te zien welke stappen zijn gemaakt in It Joo en vooral ook inspirerend hoe deze verbouwing tot stand is gekomen. Met de hulp van verschillende fondsen, bedrijven, maar vooral ook vrijwilligers. Meer dan 100 vrijwilligers hebben een steentje bijgedragen, een ultiem voorbeeld van verbinding.