30 september 2016

Terugblik op de Participatiewet

De oude regeling inzake Sociale Werkvoorzieningen (de WSW) is overgegaan in de participatiewet per 1 januari 2015. Het is ook het eerste jaar geweest van de ontschotting en dat we als gemeente minder geld hebben gekregen van het rijk. Om het financiële tekort het hoofd te bieden is de Directie van NV Empatec met andere gemeenten een samenwerkingsverband aangegaan. Ze hebben een herstructureringsprogramma opgesteld om zo op een bedrijfsmatig verantwoorde wijze het uitvoeren van taken van en voor deze deelnemende gemeenten op het terrein van de gesubsidieerde arbeid goed te laten verlopen. En dat lukt. Als CDA Súdwest-Fryslân hebben wij er vertrouwen in dat voor onze inwoners met een beperking werk, inkomen, groei, identiteit en zelfstandigheid iets betekent of kan betekenen. Ook op het gebied van re-integratie gebied is in 2015 veel gebeurd. Pastiel, sinds 2015 volwaardig onderdeel van het sociale werkbedrijf, blijft mensen naar werk begeleiden. Het afgelopen jaar is te zien geweest dat de doelgroep wat aan het verschuiven is van mensen die snel aan het werk kunnen naar de groep die wat meer afstand heeft tot de arbeidsmarkt. Dit past ook geheel in de strategie van Pastiel en Empatec, die gezamenlijk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken door dan wel die afstand te verkleinen, dan wel een aangepaste werkplek te bieden. “Iedereen aan het werk” blijft het motto waarnaar zij streven en waar wij in geloven. Dat kan binnen of buiten bij Empatec, maar het liefste natuurlijk bij externe werkgevers. Het afgelopen jaar zijn in alle werksoorten ontwikkelingen geweest Als CDA SWF hebben wij het vertrouwen dat dit goed komt en zijn positief over de gezamenlijke koers van Empatec/Pastiel die ook in de toekomst een gezonde ondernemende organisatie zal blijven en die de passie voor mensen voorop heeft staan.

Uilkje Attema
raadslid