Cultuur ziet het CDA als een verbindende factor in de samenleving. Evenementen en festivals dragen bij aan ontmoeting, levendigheid en gezelligheid voor jong en oud. De PC, de Agrarische Dagen, het lepenloftspul en de Slachtemarathon zijn voorbeelden van evenementen die Waadhoeke op de kaart zetten. Ook dorpsfeesten en muziekevenementen zorgen voor verbinding en saamhorigheid in de samenleving. Het profileren van Franeker als academiestad en de ondersteuning van het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium op de UNESCO Werelderfgoedlijst hebben een prominente plaats in de Cultuurnota 'Mei-inoar meitsje wy it mei'. Sense of place maakt ons unieke landschap en het Waddengebied tot een ware belevenis.

De rijkdom van meertaligheid wil het CDA behouden en versterken. Wij hebben daarom ingestemd met de Nota Taalbeleid en de aanstelling van een meertaligheidscotirdinator. Wij vinden het vanzelfsprekend om de talen Nederlands, Fries, Bildts en Franekers formeel en informeel door elkaar te gebruiken. Wy wolle dat us ynwenners yn harren memmetaal by de gemeente terjochte kinne. De bibliotheekfilialen vindt het CDA belangrijke verzamelplaatsen van educatieve functies. Een mooi voorbeeld is het Bildts Dokumintasysintrum dat deel uitmaakt van de bibliotheek in Sint Annaparochie.

Doelen

• Amateur toneel- en muziekverenigingen ondersteunen
  • Inzetten op een positief evenementen- en festivalklimaat
  • Een vast aanspreekpunt bij de gemeente die initiatiefnemers van evenementen en festivals ondersteunt