30 juni 2021

Centrumvisie Wolvega

 “een toekomstbestendig winkelcentrum dat een ontmoetingsplaats is voor jong en oud!”

Dat is ons doel voor de winkelstraat van Wolvega!
De centrumvisie moet de gezamenlijke stip op de horizon opleveren met een uitvoeringsagenda voor korte en lange termijn projecten. Het CDA heeft aan de voorkant voldoende input gegeven door middel van onze meedenkvisie

In de commissievergadering hebben we als CDA vijf onderwerpen besproken;

  1. Het principe “auto te gast”;
  2. Bereikbaarheid van het centrum;
  3. Het braakliggend terrein naast het promenadeplein;
  4. Het toepassen van duurzaamheid;
  5. De financiering.

Allereerst het principe “auto te gast”
Wij maken ons zorgen om het principe “auto te gast”. De auto is momenteel sterk dominant, wat negatief is voor het verblijfklimaat. Op dit moment is een groot deel van de Van Harenstraat (zijnde het stuk tussen Huize Lindenoord/Pastoriestraat en de kruising Heerenveenseweg/Steenwijkerweg) alleen toegankelijk voor de auto op maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 uur en 13.00 uur. In het huidige voorstel wordt – ook daar– aangesloten bij het autoluw maken van het kernwinkelgebied alleen op de zaterdagmiddag. 
Daarbovenop leidt het eenrichtingsverkeer van oost (Wolvega) naar west (Wolvega) ertoe dat de kortste route (in kilometers) voor auto’s van oost naar west via het kernwinkelgebied loopt, hetgeen ongewenst autoverkeer kan aantrekken. Ook het in exploitatie nemen van Lindewijk 2 leidt tot een toename van het autoverkeer vanaf de Lycklamaweg. Daarom hebben wij een amendement ingediend om naast een autoluw recreatief kernwinkelgebied op de zaterdagmiddag in ieder geval de huidige situatie te handhaven (op het deel van de Van Harenstraat tussen de Pastoriestraat/Huize Lindenoord en de kruising van de Heerenveenseweg/Steenwijkerweg). Vanwege de bevoorrading van de winkels en het benutten van het middaguur hebben we de huidige gehanteerde tijden waarop auto's zijn toegestaan één uur naar voren geschoven. Van 06.00 uur - 13.00 uur naar 05.00 uur - 12.00 uur.
Het amendement is samen met SDW en Blijf Stellingwarfs ingediend en is met 11 stemmen vóór en 9 stemmen tegen aangenomen.  Het geamendeerde besluit is daarna met 19 van de 20 stemmen vóór aangenomen. (Eén van de raadsleden was afwezig.)


Ten tweede de bereikbaarheid van het centrum
Op dit moment is sprake van een onduidelijke route naar het Acht-Pilarenplein (een plein met juist veel parkeerplaatsen en wekelijks de markt op woensdagochtend). Eén van onze gezamenlijke ambities is om de bereikbaarheid van het winkelcentrum te vergroten. Het CDA wil hier graag extra op investeren en wil dan ook graag verder onderzocht hebben of het haalbaar is om een doorsteek vanuit de Heerenveenseweg naar het Acht-Pilarenplein te creëren. Daartoe hebben wij een motie opgesteld die raadsbreed is aangenomen.
 
Ten derde het braakliggend terrein naast het promenadeplein
Het CDA vindt het erg jammer dat daarvoor nog steeds geen oplossing is gevonden. Dit braakliggend stuk grond is al jaren voor veel inwoners een doorn in het oog. Het draagt niet bij aan de gezamenlijke ambitie van gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren om het centrum van Wolvega vitaal, toekomstbestendig en onderscheidend te maken, nou ja onderscheidend in negatieve zin dan. Alleen is dat niet de bedoeling. De wethouder heeft toegezegd alles in het werk te stellen om deze situatie aan te pakken.
 
Ten vierde het toepassen van duurzaamheid
Op dit gebied zien wij kansen. In de centrumvisie is met name aangegeven waar kansen liggen voor duurzaamheid. Het CDA wil voorkomen dat duurzaamheid minder prioriteit krijgt als gevolg van omstandigheden zoals beschreven worden in de stukken. Elementen zouden minder aandacht kunnen krijgen. Nu meer inwoners en toeristen over een elektrische fiets beschikken, passen laadpalen voor elektrische fietsen in ons kernwinkelgebied van de toekomst. Minder prioriteit voor duurzaamheid is dan ook niet gewenst. Ook op dit punt heeft de wethouder toegezegd zich in te zetten om van duurzaamheid een prioriteit te maken. 
 
Tot slot de financiering
In het raadsvoorstel wordt ook gevraagd om structurele uitbreiding met minimaal 1 fte. Dat bedrag komt boven op de investeringssubsidie die we als raad hiervoor al gereserveerd hadden. Na uitleg van de wethouder zijn we hiermee akkoord gegaan.
Maar we lezen in de centrumvisie dat versobering van herinrichtingsmaatregelen mogelijk is bij onvoldoende gelden. Het heeft niet onze voorkeur om te gaan versoberen. Daarom is er wat ons betreft alles aan gelegen om naast andere mogelijkheden van financiering, meer subsidies van buiten de gemeente te halen en nader te onderzoeken. Ook die toezegging heeft de wethouder ons gedaan. 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.