28 april 2021

Pauze voor geitenhouderijen

Pas op de plaats voor uitbreiding van geitenhouderijen
Waarom SDW, CDA en GroenLinks vóór geheimhouding stemden.

Afgelopen donderdag, 22 april 2021, heeft de gemeenteraad in een chaotische vergadering in het openbaar besloten over een geheim agendapunt. Er is besloten om een pauze in te lassen voor nieuwe ontwikkelingen in de geitenhouderij. Aanleiding is de opvallende toename in aanvragen van vergunningen en informatie voor nieuwe geitenhouderijen en/of uitbreidingen van bestaande geitenhouderijen. De gemeenteraad werd hierdoor overvallen. SDW, CDA en GroenLinks willen eerst bepalen of dat een gewenste ontwikkeling is in onze gemeente.

Het zijn deze fracties die vóór geheimhouding van dit agendapunt stemden. Een geheimhouding van ten hoogste enkele dagen waarna het besluit rechtsgeldig zou worden.

Voor hen is duidelijk dat dit besluit in de beslotenheid moest worden genomen. Immers, vóór de invoering van nieuwe wet- en regelgeving of aanscherping ervan, zijn er voorbeelden van ondernemers (o.a. boeren) die nog snel gebruik weten te maken van de oude regelgeving. Voor de duidelijkheid: dat mag! Het is volkomen legaal.
Maar wil je dit anticiperen door ondernemers vóór zijn dan is het een absolute voorwaarde om een dergelijk besluit in het geheim te nemen. Juist ook de agrarische sector kenmerkt zich door een heel hecht netwerk. Men kent elkaar, is soms familie van elkaar, men werkt met elkaar. Vertegenwoordigers en vakmensen die ondersteunende diensten verlenen rijden de hele dag van de een naar de ander. En ook social media zorgt ervoor dat nieuws zich sneller verspreidt dan de wind.

De fracties weten ook dat het aanvragen van een vergunning via een kort briefje of mailtje kan. De daadwerkelijke plannen komen later wel. Of niet. Voor het veiligstellen van mogelijke kansen maakt dat niet uit.

Er is nu een Voorbereidingsbesluit genomen waarmee een wijziging van het Bestemmingsplan Buitengebied wordt voorbereid. Daarvoor heeft de gemeenteraad een jaar de tijd. Dat jaar wordt benut om, in alle rust en wat betreft SDW, CDA en GroenLinks zeker in alle openbaarheid, onderzoek uit te voeren naar de wenselijkheid van de komst van nieuwe geitenhouderijen. Niet alleen vanuit een oogpunt van volksgezondheid maar ook om te kijken of geitenhouderijen passen binnen de aard en schaal van onze gemeente.

“Wij willende tijd hebben om tot een zorgvuldige afweging te komen zonder dat er nu al veel onomkeerbare zaken gaan gebeuren”, aldus de woordvoerders van SDW, CDA en GroenLinks.