28 januari 2020

Toegankelijkheid verbeteren

Tijdens een avond over democratie en politiek in onze raadzaal o.l.v.  Prodemos, hebben leden van LFB Wolvega zich uitgesproken over de (on) toegankelijkheid van de fysieke, schriftelijke en digitale ruimte. (LFB is de Landelijke Federatie Belangenbehartiging die ervoor staat dat we de positie van mensen met een beperking gaan versterken in de samenleving)
Er wordt volgens hen nog onvoldoende rekening gehouden met mensen met een beperking. Vanwege het VN verdrag voor de rechten van chronische zieken en gehandicapten, zijn gemeenten verplicht om personen met een handicap op voet van gelijkheid met anderen de toegang te garanderen tot de fysieke omgeving, tot vervoer, informatie en communicatie en tot andere voorzieningen en diensten die openstaan voor, of verleend worden aan, het publiek.
Op basis hiervan hebben CDA en GL een motie ingediend om bij raadsvoorstellen, daar waar dat van toepassing is, de paragraaf “Toegankelijkheid” toe te voegen en de overwegingen m.b.t. die toegankelijkheid op te nemen. Deze motie is met steun van SDW, D66 en Lijst Postma aangenomen.