17 maart 2015

Ambtenaren doen vrijwilligerswerk via NL doet

Voor de raad van 17 maart heeft Jos Wessels vragen gesteld aan het college over het meedoen van de ambtenaren aan het project NL doet. Een dag lang (op vrijdag 20 maart) gaan ambtenaren vrijwilligerswerk doen in de Aaltens samenleving. Dit in het kader van het project NL doet. Het gemeentehuis gaat die dag dicht.

Een prima initiatief vinden wij. Het bevordert de bekendheid en de persoonlijke contacten tussen ambtenaren en de burgers. Maar in krantenberichten was de indruk gewekt dat de ambtenaren in “de baas zijn  tijd” vrijwilligerswerk gaan doen. Dat vinden wij raar. Dan is het toch geen vrijwilligerswerk meer! Bovendien vinden wij het niet nodig om de gemeente een dag op slot te doen. Met een minimale bezetting had met toch de klant te woord kunnen staan.

In zijn antwoord bleek dat ambtenaren die tijd elders gaan inhalen. Bovendien komen veel ambtenaren die op vrijdag vrij zijn, speciaal hiervoor een dag terug. Dat verdient waardering. Dit antwoord bevredigt ons, al blijven wij van mening dat het gemeentehuis niet dicht had gehoeven.

Onze waardering voor de Aaltense ambtenaren is overigens zeer groot. Zij leveren  met verhoudingsgewijs weinig mensen kwalitatief zeer goed werk. Nu moeten zij een jaar lang flink inschikken qua ruimte omdat het gemeentehuis verbouwd wordt. Dat gebeurt allemaal als vanzelfsprekend. Dus petje af voor onze ambtenaren!

Jos Wessels