16 april 2015

Annie Schreijer-Pierik in Oost-Gelre

Op 16 april zijn - Andre te Brake, Jos Wessels en Dinant Fokkink - op een bijeenkomst geweest, hetgeen werd georganiseerd door CDA Oost Gelre in 'Hotel-Restaurant Zalencentrum 't Zwaantje' te Lichtenvoorde. Er was er een avond belegd met als gastspreker Mevrouw Annie Schreijer-Pierik uit Hengevelde (Twente). Mevr. Schreijer (62 jaar) is Europarlementarier (EVP-fractie/CDA).

Mevr. Schreijer als lijstduwer in 2014 voor de Europees Parlementsverkiezingen, werd op plek 25 met ruim 113.000 voorkeurstemmen verkozen.

In het Europees Parlement is zij namens de fractie van de Europese Volkspartij (EVP - christendemocraten) lid van de Commissies voor Milieubeheer, Volksgezondheid en Voedselveiligheid, Landbouw en Plattelandsontwikkeling en Visserij. Daarnaast heeft ze van doen met het 'Secretaris-Generaal gebeuren' van de Intergroep voor Biodiversiteit, Jacht en Platteland. Overigens is de EVP de grootste politieke partij in het Parlement en het CDA is de grootste Nederlandse Partij in het Brusselse Parlement.

In haar inleiding benoemde ze specifieker 'De kansen voor de Achterhoek':
1. Horizon 2020;
2. Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI, 'plan Juncker');
3. Plannen die bijdragen aan economische duurzaamheid;
4. Concreet, begrijpelijk, ... nu handelen.

De heer Jean-Claude Juncker wenst door zijn plan met EU-begrotingsgeld een investeringsgolf te ontketenen.

Onze fractievoorzitter Jos Wessels vroeg haar om een verduidelijking wat 'plan Juncker' mogelijk in onze eigen regio op kan gaan leveren. In het najaar is een 'Nederlands/Duitse bijeenkomst' voorzien (locatie nog onbekend), waarover dan hopelijk meer duidelijkheid komt.

Mevrouw Schreijer is een enthousiaste spreker met een vleugje humor. De opkomst was niet bepaald massaal, maar toch werden er afdoende vragen aan haar gesteld. We zijn allen alweer een hoop wijzer geworden ....