09 april 2019

Mooie paneldiscussie tijdens ALV

Burgemeester Stapelkamp vertelde dat hij het erg naar zijn zin heeft in de gemeente Aalten. Hij heeft al veel bezoeken afgelegd in het kader van 'Ankommn'. Hierbij gaat hij met zijn echtgenote op bezoek bij de burgers in de gemeente. Intussen heeft hij allerlei gerechten al geproefd variërend van 'humpkessoep' en eigenbereide reeburgers. Hij constateert dat er in onze gemeente sprake is van veel gemeenschapszin. Stapelkamp: "bij verkiezingen blijven veel mensen toch nog thuis, we mogen best wat meer enthousiasme opbrengen voor onze democratie". Hans Martijn Ostendorp deed zijn relaas betreffende de overstap van het burgemeesterschap naar algemeen directeur van De Graafschap. Ostendorp: "sommigen verklaarden me voor knettergek. Ik wil graag iets voor de Achterhoek betekenen en heb van deze overstap nooit een dag spijt gehad. Ik ben nu algemeen directeur van de mooiste voetbalclub van Nederland". Ostendorp wil zeker nog een aantal jaren algemeen directeur blijven. In een vraaggesprek liet hij wel weten ooit nog weer eens 'burgervader' te willen worden. Hans te Lindert was ruim vier jaar actief in het bestuur van het CDA en nu al bijna een jaar lang wethouder. In de eerste stelling ging men in op het onderwerp: bestuurlijke vernieuwing. Raimond Smit: "dit was voor het CDA best wel lastig toen dit op de agenda stond. Het is goed om jezelf een spiegel voor ogen te houden. Het opgestelde raadsprogramma geeft rust in de raad". Op de vraag of er nog wel sprake is van een debat in de raad, antwoordde burgemeester Stapelkamp: "we gaan niet debatteren om het debatteren, wel om het systeem aan te passen aan de huidige tijd". Of een raadsprogramma de discussie niet 'op slot' zet, antwoordde wethouder Hans te Lindert: "je moet goed luisteren en vooral met mensen in gesprek gaan. Wanneer je de zaken goed uitlegt, creëer je begrip. Iedereen heeft wel iets met politiek, je praat en denkt mee". Social Media, zoals facebook, is goed om signalen vanuit de bevolking op te pakken". Mitchel Somsen: "door facebook ben je veel beter in beeld". Hans te Lindert en Joop Wikkerink (PB) waren bij muziekvereniging Crescendo IJzerlo. aanwezig. Hans: "we hadden mooie gesprekken met mensen in de pauze". Burgemeester Stapelkamp twittert graag; "er gaat niets boven sociaal contact, onder andere het contact met bruidsparen welke 50 jaar of nog langer getrouwd zijn. De tweede stelling ging over jongeren in de politiek, dat zou beter kunnen. Op de ledenvergadering van het CDA lieten deze het afweten. Raimond Smit, fractievoorzitter, stelde voor om een schaduwfractie van jongeren op te zetten in zijn partij. Een jongerenfractie meenemen in bepaalde afwegingen van de partij. Mitchel Somsen merkt op dat er toch wel een kloof zit tussen jongeren en ouderen. De besluitvorming duurt bij jongeren soms te lang. Burgemeester Stapelkamp vindt het van belang dat jongeren meegenomen worden door ouderen. Binnenkort wordt er een start gemaakt met het instellen van een kinderburgemeester en kinderraad. Na de paneldiscussie werd vervolgens het jaarverslag en de jaarrekening van het CDA Aalten-Dinxperlo behandeld.

Tekst en foto's: Leo van der Linde.Maandag 8 april '19 hield het CDA Aalten-Dinxperlo haar jaarvergadering bij het Vorster in de Heurne (Dinxperlo). Voorafgaande aan deze jaarvergadering hield men een paneldiscussie met een aantal politieke vertegenwoordigers waaronder fractievoorzitter Raimond Smit, wethouder Hans te Lindert en Mitchel Somsen actief als jongere bij het CDA. Burgemeester Anton Stapelkamp was te gast bij deze jaarvergadering. De paneldiscussie werd geleid door Hans Martijn Ostendorp. In het verleden was Hans wethouder in de gemeente Aalten, vervolgens 9 jaar burgemeester van Bunnik. Hij is tegenwoordig de algemeen directeur van voetbalvereniging 'De Graafschap' in Doetinchem.

Tekst en foto's: Leo van der Linde.