03 januari 2017

Nieuw bestemmingsplan Beekbergen en Loenen

Onlangs werd in de politieke markt de Nota van uitgangspunten van het bestemmingsplan Beekbergen en Loenen behandeld. Het betreft het buitengebied van de dorpen Beekbergen, Lieren, Oosterhuizen en Loenen.

Het huidige bestemmingsplan (Stuwwalrand Parkzone Zuid) is vastgesteld in 2001 en in 2007 geheel onherroepelijk geworden. Een bestemmingsplan wordt opgesteld voor een periode van tien jaar. In de Nota van Uitgangspunten wordt meer ruimte gecreëerd voor beroepsuitoefening aan huis. Bedrijven in het gebied krijgen wat mogelijkheden om uit te breiden.

Recreatiebedrijven worden ondersteund, zodat ze beter op de markt kunnen inspelen. Tegelijkertijd wordt permanente bewoning tegengegaan.

Op bedrijventerrein Kieveen blijft de mogelijkheid voor bedrijven om zich te vestigen. In Oosterhuizen is nog woningbouw mogelijk.

Tijdens de behandeling in de politieke markt had het CDA nog wel een kritische noot. In de nota staat, dat op een agrarisch bedrijf alleen mestvergisting toegestaan wordt als de mest van het eigen bedrijf komt. Het CDA ziet graag, dat ook mest van omliggende bedrijven verwerkt mag worden.

Het ontwerpbestemmingsplan komt omstreeks februari 2017 ter inzage en in juni 2017 zal het bestemmingsplan vastgesteld worden. Met de gekozen uitgangspunten stuurt het CDA aan op een ruimtelijk en maatschappelijk verantwoord plan.

Henk Verheul