03 juni 2017

Welstand; hoe mooi kan het worden?

Mooi of lelijk, dat is nu net niet waarover welstand gaat. Waar het wel over gaat is kwaliteit. Namelijk de kwaliteit van de gebouwde omgeving. Deze is belangrijk voor de hele samenleving, daarom heeft de overheid hierin een taak. De beoordeling van bouwwerken vindt plaats van het gebouw op zich en van het gebouw in de omgeving.

Met de nota “Aantrekkelijk Apeldoorn, welstandsnota 2017-2020” geeft de gemeente Apeldoorn de nieuwe regelgeving weer. De regelgeving moet aangepast worden omdat tegenwoordig steeds meer bouwwerken vergunning vrij gebouwd kunnen worden. Dan is er dus ook geen toetsing meer op welstand. Voor de bouwwerken waarvoor wel een vergunning nodig is geeft de nieuwe nota heel inzichtelijk weer aan welke eisen voldaan moet worden. In specifieke gevallen is een aparte beoordeling noodzakelijk door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.

Het CDA is blij met de nieuwe nota. Immers ruimtelijke kwaliteit is een algemeen belang. Alleen de naam van de nota had meer kunnen appelleren aan het begrip ‘ruimtelijke kwaliteit’. Welstand klinkt wat oud en elitair. De nota loopt vooruit op de invoering van de omgevingswet.

Wie wil verbouwen en geen vergunning nodig heeft kan er natuurlijk wel zelf voor kiezen om te bouwen in kwaliteit. Enkele jaren geleden zijn door Apeldoorn de zogenaamde “kookboeken” ontwikkeld. Deze drie “kookboeken” vormen een inspiratiebron voor ontwerpen in de dorpen, het landschap en het stedelijk gebied van Apeldoorn. Het is geen regelgeving, maar wel uitnodiging om met kennis van zaken aan de slag te gaan. Met betrokkenheid op de eigen omgeving en kennis van de context waarin je bouwt komen zo kwalitatief betere plannen tot stand. Als CDA zien we daarin de kracht van de samenleving.

Henk Verheul