13 juni 2017

Zorg om aangifte doen bij de politie

CDA Apeldoorn Raadslid Hans Wegman is verontwaardigd over de berichtgeving in De Stentor rond het aangifte doen bij de politie. Hij stelt de volgende vragen aan de burgemeester:

AANGIFTE DOEN BIJ POLITIE IS DRAMA

Geachte burgemeester,

Op zaterdag 10 juni kopte de Stentor “Aangifte doen bij politie is drama”

De Nederlandse Politiebond en politievakbond ACP stellen het aangifte beleid aan de kaak.

Aangegeven wordt, dat inwoners vaak dagen moeten wachten om aangifte te doen.

Dit ondermijnt het vertrouwen in de politie!

Als voorbeeld wordt het 16 jarig meisje uit Apeldoorn genoemd, dat ernstig was mishandeld en pas zes dagen later aangifte kon doen!

Op 3 november 2016 hebben wij in de politieke markt de veiligheidsbrief besproken.

De CDA-fractie was tevreden met het resultaat van een daling van het aantal incidenten, maar vroeg zich af of deze daling ook het resultaat was van een geringere bereidheid bij de burger om aangifte te doen. Een landelijk onderzoek verwees hier ook naar!

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 19 januari 2017 heeft de CDA-fractie  actualiteitsvragen hierover gesteld.

Onze bezorgdheid werd ingegeven door een klacht van een burger, waarover de CDA-fractie contact heeft opgenomen met de politie en de dienst.

Het betrof een diefstal van een camper aan de Kalverstraat. De gedupeerde kreeg het advies om maar geen aangifte te doen, omdat de camper wellicht al was overgebracht naar het buitenland. Gevolg: teleurstelling en machteloosheid en een gevoel de politie doet niets voor mij! Dit ontmoedigt ook andere aangiftes.

Vragen:

1. Onderschrijft U de zorg van het CDA dat de politie moeite heeft naar de noden en zorgen van burgers te luisteren.

2. De CDA-fractie verzoekt U om nadere informatie aan de raad te verschaffen m.b.t. de richtlijnen, welke de politie hanteert t.a.v. aangiften.

3. Welke maatregelen zal de politie nemen om aangiftes beter te kunnen afhandelen?

En welke nazorg wordt hierbij verleend?

4. Op welke wijze denkt U het grote belang om aangifte te doen, in samenspraak met de politie, onder de aandacht van de burgers te brengen?