01 oktober 2017

Apeldoorn Comfortabele Gezinsstad

Als gemeente Apeldoorn werken wij aan het realiseren van een aantal strategische doelen. Eén daarvan is de “Comfortabele Gezinsstad”. Ik mag daarvan programmawethouder zijn.  Wat dat houdt nou precies in, de comfortabele gezinsstad?  Wat vinden onze bewoners uit Apeldoorn en de dorpen ervan? Waar hebben ze het dan over, wat missen ze? De afgelopen maanden hebben wij dat onderzocht.

Laat ik met de cijfers beginnen. Uit demografisch onderzoek blijkt dat Apeldoorn, samen met Maastricht, van de grote steden het snelst vergrijst. Tegelijkertijd is de verwachting dat Apeldoorn de komende jaren blijft groeien, vooral met gezinnen die zich in onze gemeente willen vestigen. De woningbouw - en de positieve stappen die we daarin gezet hebben de afgelopen jaren - zijn daarin een belangrijke factor. Een mooie uitdaging om beide generaties te verbinden!

We hebben de afgelopen maanden duizenden Apeldoorners bevraagd over wat zij vinden van de Comfortabele Gezinsstad. Het goede nieuws is, men is redelijk tevreden over Apeldoorn en het concept, het idee van de Comfortabele Gezinsstad resoneert. Het spreekt aan! Mensen vinden het passen bij Apeldoorn. Dat krijgen we ook terug van zowel onze jongeren, die we separaat benaderd hebben, als gezinnen en ouderen (zie www.apeldoorn.nl/comfortabelegezinsstad). Kortom het is gewoon fijn wonen en leven in Apeldoorn. Als college willen we daar de komende jaren op voortbouwen.

Op basis van het demografisch onderzoek en het onderzoek onder de Apeldoorners, hebben we daarom nagedacht over welke thema’s we de komende periode verder willen uitwerken. Thema’s die de Comfortabele Gezinsstad hanteerbaar maken. Thema’s waar veel onderwerpen onder vallen (onderwijs, sport, cultuur, gezondheid, openbare ruimte, wijkzaken etc). Thema’s, waarop we als gemeente extra willen inzetten. Samen met de gemeenteraad hebben we voor drie thema’s gekozen:

1. Veilig en gezond opgroeien in Apeldoorn

2. De buitenruimte is van iedereen

3. Verbinding tussen generaties

Het college gaat nu aan de slag om de doelstellingen per thema concreet en meetbaar te maken. Heeft u daarbij suggesties? Dan hoor ik ze graag!

Wilt u de thema’s bekijken? Bijgaande presentatie heeft het college op 7 september jongstleden in de PMA gepresenteerd. De gemeenteraad was unaniem erg enthousiast over deze ingezette koers.

En dat geldt ook voor mij! Het concept van de Comfortabele Gezinsstad slaat aan. In de politiek, maar ook vooral daarbuiten, in de wijken en dorpen. Het is iets wat bij Apeldoorn past. Het is iets wat ons verbindt!

En ik merk dat de aanpak erg goed werkt. Geen schotten meer tussen beleidsonderwerpen, maar een integrale aanpak

Nu volle vaart vooruit!

Hartelijke groet, Nathan Stukker