14 juli 2020

CDA Apeldoorn opent meldpunt digitale criminaliteit

CDA Apeldoorn wil gerichte aanpak tegen digitale criminaliteit

Het CDA Apeldoorn pleit voor betere preventie en opsporing van digitale criminaliteit tegen de inwoners.

‘Uw’ bank stuurt u een formulier per email. In reactie op een advertentie op Marktplaats stuurt een potentiële koper een identificatie-link. Een gehackt WhatsApp-account doet zich voor als uw dochter en in perfect Nederlands wordt u gesmeekt haar financieel uit de nood te helpen.

Dit is een kleine greep uit een stroom van mogelijke fraudeacties waar veel mensen aan bloot worden gesteld. En soms ben je niet scherp en trap je er in. En leeg is de bankrekening.

De gemeente Apeldoorn is al betrokken bij het weerbaar maken van mensen tegen internetcriminelen. Er is samenwerking met financiële instellingen om mensen (met name ouderen, maar juist ook jongeren) te wijzen op de risico’s van binnenkomende berichten.

Maar het CDA Apeldoorn vindt dat er meer moet gebeuren. Juist in deze tijd, nu veel meer mensen weinig de deur uit komen, verleggen criminelen de aandacht naar de digitale wereld. Dit moet stoppen. Wij pleiten voor meer voorlichting, laagdrempelige melding en meer ruchtbaarheid aan opsporing en veroordeling van daders.

Oproep: meldpunt cybercrime

U kunt via [email protected] aan ons laten weten wat u is overkomen. Met de meldingen die we ontvangen willen we een beeld krijgen van cybercrime in Apeldoorn. U krijgt persoonlijk bericht van ons.

Wat kunt u doen? We krijgen graag de volgende informatie van u:

1. Geslaagde poging of mislukte poging

2. De datum

3. Bij geslaagde poging: of u aangifte heeft gedaan, en wat er met de aangifte is gedaan

4. Via welk medium vond de oplichting plaats (WhatsApp, telefoon, email, of anderszins), en een schermfoto van de digitale oplichtpoging.

Graag krijgen we voor 31 juli 2020 uw reactie!

Hessel Dooper

Raadslid CDA Apeldoorn