18 maart 2018

CDA Apeldoorn wil snelheid A1 omlaag na overlast in Ugchelen en De Maten

Het CDA Apeldoorn wil dat de snelheid op de A1 omlaag gaat bij Ugchelen en De Maten (van 130 naar 100 km p/u) en dat er geluidsschermen komen om geluidshinder en luchtverontreiniging te voorkomen. Lijsttrekker voor het CDA Apeldoorn, Nathan Stukker, heeft dit in het lijsttrekkersdebat van vrijdagavond 17 maart als speerpunt voor het CDA benoemd.

Diverse wijkbewoners, dorps- en wijkraden en werkgroepen hebben het CDA Apeldoorn met hun zorgen benaderd. Een paar jaar geleden is de maximum toegestane snelheid verhoogd van 120 km naar 130 km, waardoor er meer problemen zijn ontstaan. Een geluidswal is slechts gedeeltelijk aanwezig ter hoogte van het woongebied. De hoge snelheid op de A1 zorgen voor geluidshinder en luchtverontreiniging in de woongebieden in de nabijheid van de A1. Het CDA Apeldoorn maakt zich daar zorgen over, en wil de Rijksoverheid vragen hier maatregelen op te nemen.

Het CDA Apeldoorn vindt dat dat de bewoners van Ugchelen geen substantiële toename van geluidshinder en luchtverontreiniging horen te hebben, omdat de minister de snelheid op dat traject verhoogd heeft.

In het verleden heeft het CDA Apeldoorn al schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp.