23 april 2019

CDA Apeldoorn wil verbreding A1 tussen Apeldoorn en Hoevelaken

Het CDA Apeldoorn heeft het college van B&W door middel van actualiteitsvragen tijdens de gemeenteraadsvergadering van 18 april gevraagd om bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actief te lobbyen voor verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en het knooppunt Hoevelaken.

Gezien de toekomstige verbreding van de A1 richting het oosten tussen Apeldoorn en Azelo, dreigt het verkeer tussen Apeldoorn en het knooppunt Hoevelaken vast te lopen. De A1 tussen Apeldoorn en het knooppunt Hoevelaken blijft namelijk, in tegenstelling tot andere delen van de A1, een tweebaansweg. Hiermee ontstaat tussen Apeldoorn en Hoevelaken een flessenhals-situatie.

Dit voorjaar start tevens de zogeheten MIRT-verkenning A1-A30 Barneveld, waarbij de verkeersproblematiek rondom dat gebied in kaart wordt gebracht. Het CDA Apeldoorn vraagt het college om de Apeldoornse belangen bij deze verkenning ook voor het voetlicht te brengen bij de diverse betrokken partijen (Provincie, gemeente Barneveld, Regio Foodvalley en Waterschap Vallei en Veluwe).

Ten slotte vraagt het CDA Apeldoorn dus aan het college om actief te lobbyen voor zo snel mogelijke verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Hoevelaken, zodat er ook in dit gebied minder files ontstaan.

Elbert Mulder