30 januari 2019

CDA stelt schriftelijke vragen over kosten begraven in de gemeente Apeldoorn

De CDA-fractie heeft vragen gesteld over de kosten van begraven in de gemeente Apeldoorn. Het CDA heeft er in de Apeldoornse gemeenteraad in het verleden voor gepleit dat inwoners zich in hun keuze om te begraven of te cremeren niet gedwongen voelen te moeten kiezen voor cremeren vanwege financiële redenen. Met deze schriftelijke vragen komt het CDA hier weer op terug.

De Apeldoornse CDA-fractie vraagt het college om particuliere graven ook voor de termijn van tien jaar uit te geven. Nu kan dat alleen voor de periode van twintig jaar. Door deze periode te halveren kan de prijs voor een particulier graf ook omlaag. Hierdoor komt de prijs voor begraven onder of gelijk aan de prijs van cremeren. Daarmee kan het kostenaspect geen rol meer spelen in de keuze voor begraven of cremeren. Nu zit er nog namelijk nog een prijsverschil van € 1550,- tussen begraven en cremeren.

Het CDA Apeldoorn is op de hoogte van de voorwaarden en kosten van een algemeen graf. In de praktijk blijkt dit voor nabestaanden echter niet altijd de gewenste manier om hun nabestaanden te bezoeken en te herdenken. Met name omdat na tien of twintig jaar aan nabestaanden de vraag zal worden gesteld of het graf geruimd kan worden, of dat de stoffelijke resten moeten worden herbegraven. Verlengen, met het behoud van grafrust, is niet mogelijk. Een particulier graf biedt dan de oplossing.

Het CDA vraagt het college ook om het grafrecht voor een periode van vijf jaar te verlengen. Nu is de minimale verlengingstermijn namelijk nog tien jaar. Voor nabestaanden betekent dit dat zij een minder groot bedrag in één keer moeten betalen.

Tenslotte vraagt de fractie aandacht voor het in termijnen betalen van de kosten voor het onderhoud. Voor nabestaanden betekent dit wederom dat zij een minder groot bedrag hoeven te betalen.

De uitgebreide schriftelijke vragen kunt u hier vinden.

Elbert Mulder, fractievertegenwoordiger