29 mei 2019

Een inclusieve samenleving vraagt om duidelijke keuzes

Op 9 mei spraken de raadsfracties tijdens de Politieke Markt Apeldoorn (PMA) over het thema inclusieve samenleving. ‘Apeldoorn inclusief’ is deze bestuursperiode een van de strategische topthema’s. Inclusie kan bijvoorbeeld gaan over het voorkomen van eenzaamheid, de ondersteuning van verwarde personen of het voorkomen van armoede.

Een van de twee insprekers gaf tijdens de PMA aan dat inclusie ook over de fysieke toegankelijkheid van (openbare) gebouwen kan gaan. Namens de Stichting Vol Levenslust gaf de inspreker bijvoorbeeld aan dat eisen omtrent toegankelijkheid bij de vergunningverlening van gebouwen moeten worden meegenomen. Dit alles in de geest van het Verdrag voor de Rechten van de Gehandicapte Mens. Een voorbeeld van waar inclusiviteit betrekking op kan hebben.

Als CDA Apeldoorn gaven we het college drie concrete handvatten mee. Als gemeente Apeldoorn zijn we er voor iedereen. We kijken hierbij echter wel eerst naar de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als gemeente helpen we waar het moet. Die eigen verantwoordelijkheid moet wat het CDA betreft als eerste opgepakt worden binnen het gezin en de familie. Een inclusieve samenleving vraagt ook om duidelijke keuzes. Bijvoorbeeld in de keuze in wie de regie houdt op het gehele zorgtraject. Omdat de gemeente in diverse trajecten budgethouder is, houdt de gemeente wat het CDA betreft de regie. Regie gaat in dit geval vooral in op de budgettaire verantwoordelijkheid van de gemeente. Inhoudelijk ligt de regie bij de zorginstellingen. Tenslotte betekent keuzes maken ook samen met zorginstellingen evalueren of de zorg die geboden wordt, voldoet aan de hulpvraag. Als dit niet het geval is, vraagt dit wellicht om een ander traject of een andere soort zorg.

Deze consultatie wordt meegenomen in aanloop naar een nieuwe Kadernota Sociaal Domein. De punten uit deze PMA, maar ook de sessies rondom de CMO-ontwikkeling, de sessie Jeugdzorg en de sessie WMO worden in deze nieuwe Nota, die begin 2020 aan de Raad wordt aangeboden, verwerkt.

Elbert Mulder, fractievertegenwoordiger CDA Apeldoorn