07 maart 2023

“Ik doe dit voor mijn 7 maanden oude kleindochter…”

"Ik doe dit voor mijn 7 maanden oude kleindochter..." aldus heemraad Frans ter Maten van het waterschap Vallei & Veluwe op de bijeenkomst 'Water & Vuur' van het CDA Apeldoorn. Het beheersen van water en klimaat voor de toekomstige generatie. Een mooie ambitie die bij aanvang van de bijeenkomst de toon zette en verschillende dilemma's direct inzichtelijk maakte.

De heemraad introduceerde onder andere de term waterbewust gedrag en daagde het publiek en de politiek actieve deelnemers aan niet te vluchten in het feit dat alles maakbaar is. Bouwen op nat en laag land is niet altijd de beste keuze. Ook niet in een tijd waarin andere opgaven urgent zijn.
Vervolgens liet brandweercommandant Erwin te Bokkel en tevens hoofdofficier van de veiligheidsregio ons inzien dat mede door gebruik van kostbaar drinkwater in bestrijding van branden soms ook keuzes moeten worden gemaakt. Ook de brandweer heeft warme banden met het waterschap om te kijken hoe bij rampenbestriiding water kan worden onttrokken.
vanuit het waterschap gaf Marja van der Tas zicht op haar werk en het bestuur van het waterschap. Samenwerken is daarin cruciaal. In gemeente en provincie en met de lokale politiek. Marja benadrukt de benodigde balans in het bestuur vanuit stad en regio en de agrarische sector.
Onze Apeldoornse vertegenwoordiger in de provincie mocht alles samen vatten in de visie van het CDA Gelderland. Waarin leefbaarheid in de afwegingen een grote rol speelt. De andere keuze maken. Mede gebaseerd op het rapport 'Voor Heel Nederland' van het CDA.

Na de pauze werd nog uitgebreid gediscussieerd over een drietal dilemma's die in stellingen waren vertaald en aanleiding gaven tot prikkelende gesprekken en standpunten. Niet alles kan, maar kijk vooral naar wat wel kan. In de juiste balans.

Het CDA Apeldoorn kijkt terug op een succesvolle bijeenkomst en kijkt uit naar een volgende in de tweede helft van 2023.