27 maart 2019

Jeugdhulp in Apeldoorn: de rekening is gepresenteerd

Afgelopen jaar bij de behandeling van de meerjarenbegroting haalde onze fractievoorzitter Jan Dirk van der Borg de toen bekende tekorten op de jeugdzorg aan als zorgpunt en riep het college op met oplossingen te komen.

Sindsdien is er veel gebeurd. Het college is druk doende met analyseren en maatregelen treffen. De tekorten zijn inmiddels opgelopen tot een kleine 20 miljoen en er is geen zicht op of dit het eindbedrag gaat zijn. Op 26 februari ontvingen wij een statenbrief waarin duidelijk werd dat de Gelderse gemeenten over 2018 een gezamenlijk tekort hebben van 69 miljoen. Apeldoorn staat dus niet alleen in deze problematiek. Wel zijn wij niet alleen absoluut, maar ook relatief de gemeente met de grootste tekorten. Dit alles is voor het CDA Apeldoorn de reden geweest om afgelopen maandag, 18 maart, gezamenlijk met de VVD en SGP schriftelijke vragen in te dienen. Ons uitgangspunt daarbij is goede en betaalbare zorg. De zorg voor kind en gezin staat voorop.

Wij hebben het college de volgende vragen gesteld:

1. In het bestuursakkoord dat u in mei 2018 sloot, reserveerde u voor 2019 €4 miljoen extra (en voor de drie jaren daarna €5 miljoen extra) voor de jeugdzorg. In uw raadsbrief van 16 oktober 2018, verwacht u dat de structurele kostenoverschrijding op de jeugdzorg in 2018 op €8,5 miljoen en de incidentele kostenoverschrijding op €4 miljoen uitkomt.

• Hoe kunnen deze bedragen in drie maanden tijd zijn gestegen naar respectievelijk €13,3 en €6,3 miljoen?

• Hoe kan het zijn dat het College deze overschrijdingen niet eerder zag aankomen?

• Welke maatregelen treft het College in de bedrijfsvoering van de gemeente om eerder een helder en accuraat beeld te hebben van kostenoverschrijdingen?

2. Het is goed dat er een soort taskforce is die zich buigt over het verkleinen van de tekorten.

• Hoe lang is deze taskforce al actief?

• Wat zijn de redenen voor het gekozen startmoment?

• Wanneer verwacht het college de eerste effecten van de interventies die deze taskforce voorstelt?

3. Uit de maatregelen die u in de raadsbrief aankondigt, kan worden opgemaakt dat er het een en ander te verbeteren is in de bedrijfsvoering van de gemeente. Onder bedrijfsvoering ver- staan wij zaken als inkoop, realisatie en crediteurenbeheer, maar zeker ook zaken als rapportage, aansturing en IT. Wat had beter gekund en wat zijn hier de oorzaken voor?

4. We vragen om een feitenoverzicht gekoppeld aan een tijdlijn vanaf halverwege 2017 inzake de budgetten voor de Jeugdzorg, de gedane interventies, informatievoorziening en andere relevante gebeurtenissen m.b.t. het onderwerp.

5. Ook gemeenten zoals Ede, Venlo, Amsterdam en Alkmaar worstelen met hetzelfde probleem.

• Wat kunnen we leren van de aanpak van andere gemeenten?

• Op welke wijze gaat het College deze leerpunten gebruiken bij de aanpak van de problematiek rondom de tekorten in de jeugdzorg in de gemeente Apeldoorn?

Wij hebben hierbij het college verzocht deze vragen te beantwoorden voor donderdag 11 april. Op deze datum staat er namelijk een politieke markt gepland, waarbij wij als raad met elkaar over de tekorten op de jeugdzorg in debat gaan.

Naar aanleiding van deze vragen zocht de Stentor contact met de verschillende fracties. Jan Dirk gaf een toelichting op de vragen. Daarbij heeft hij genoemd dat het teruggaan naar minder aanbieders wellicht een optie zou zijn, net zoals een aantal andere maatregelen een optie zouden zijn. Dit was nodig om de discussie over jeugdhulp in Apeldoorn te openen. Blijven wachten is geen optie, en niets doen al helemaal niet. Zodra wij antwoorden hebben van het college kunnen wij een weloverwogen standpunt innemen. Op dit moment hebben wij nog te weinig informatie om dit te kunnen doen en spelen er meerdere scenario’s. Het teruggaan naar minder aanbieders is er hier een van. Collega raadslid Gert-Jan Walgemoed, VVD, noemde in de Stentor andere scenario’s; betere bedrijfsvoering en sneller indienen van facturen door zorginstellingen.

Het klopt dat, ook het CDA Apeldoorn de afgelopen jaren met het huidige beleid heeft ingestemd. Met de kennis van toen hebben wij, en de gehele gemeenteraad, getracht goed te handelen. Overigens heeft het CDA Apeldoorn in januari 2018 al gepleit voor een rekenkameronderzoek naar de jeugdzorg. Dat werd destijds door de raad niet gesteund. Met de kennis van nu, ziet het CDA Apeldoorn in dat het nodig is, naar het huidige beleid te kijken. Financieel moeten er keuzes gemaakt gaan worden. En nogmaals, dit moet niet ten koste gaan van kind en gezin. Kwalitatief goede zorg staat voorop. Wij nemen verantwoording voor de keuzes die de raad de afgelopen jaren gemaakt heeft en wij nemen de verantwoording om onszelf een spiegel voor te houden en de vraag te stellen: waren dit de juiste keuzes?

Alinda Fredriks

Raadslid CDA Apeldoorn