02 maart 2023

Kom naar 'Water & Vuur' op dinsdag 7 maart 2023 om 19.30 uur

Op dinsdag 7 maart 2023 organiseert het CDA Apeldoorn een themabijeenkomst met de titel ‘Water & Vuur’. Een toepasselijke titel in een tijd dat steeds vaker duivelse dilemma’s voorliggen. Om welke dilemma’s het gaat wordt duidelijk tijdens de inleiding door Heemraad Frans ter Maten van het Waterschap en Districtscommandant en hoofdofficier Erwin te Bokkel van de Brandweer.  Zij strijden beiden tegen droogte, hittestress en bosbranden met water of waterbeheer. Vervolgens wordt vanuit provincie, waterschap én gemeentelijke een discussie gevoerd over ruimte, economie, wonen en andere dilemma’s.

De bijeenkomst vindt plaats in het Denksportcentrum Apeldoorn aan de Dubbelbeek 24 in Apeldoorn. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19:00 uur.

Bij de dilemma’s die worden besproken is duidelijk dat elke keuze kan leiden tot pijn. Gebruik van ruimte voor het éne doel betekent dat een andere mogelijkheid wordt uitgesloten. Kiezen voor economie of kiezen voor leefbaarheid. Kiezen voor klimaatdoelstellingen of kiezen voor woningbouw. Of voor allebei?

Het CDA heeft in haar rapport ‘Voor Heel Nederland’ duidelijk gemaakt dat het rendementsdenken niet meer leidt tot de gewenste oplossingen. Openbaar vervoer verschraalt, kleine kernen worden verwaarloosd. De leefbaarheid staat op het spel.

Vanuit de provincie Gelderland heeft Apeldoorner Gerhard Bos een visie op de komende jaren: “Wat is er nodig om leefbaarheid wel centraal te blijven zetten. Hoe komen we samen uit de dilemma’s waar de verschillende overheden mee worstelen. Door zowel provincie, waterschap en gemeente bij elkaar te zetten kan integraal naar vraagstukken worden gekeken”.

In een paneldiscussie is ook Waterschap-lijstrekker Marja van der Tas aanwezig en sluit fractievoorzitter Alinda Fredriks aan. Samen zullen zij met elkaar in gesprek gaan over de uitwerking. De discussie wordt geleid door oud-Apeldoorn-wethouder Nathan Stukker. Natuurlijk is er ook ruimte voor vragen vanuit het publiek.

Iedereen is van harte welkom vanaf 19:00 uur in het Denksport-gebouw. Een kopje koffie staat klaar. Het programma start om half acht en wordt onderbroken door een pauze. Omstreeks 21:30 uur eindigt het programma en is gelegenheid tot napraten met de betrokkenen. Aanmelden is niet verplicht maar wordt gewaardeerd. Dat kan via [email protected]