15 februari 2023

Loenen in beeld bij Wopke Hoekstra en Peter Drenth

Apeldoorner Gerhard Bos in gesprek

Op maandag 13 februari bracht CDA partijleider Wopke Hoekstra samen met de fractie van Provinciale Staten een bezoek aan het dorp Loenen binnen de gemeente Apeldoorn. Tijdens het korte bezoek werd een mooie mix van inhoudelijke elementen aangeboden die voor de kleine kern in deze regio zeer belangrijk zijn. Gesprekspartners van de belangengroep N786, de Dorpsraad en de Energiecoöperatie Loenen hielden de aandacht van de aanwezigen vast.

Het bezoek was vormgegeven door de fractie van het CDA Apeldoorn. Deze was vanzelfsprekend door bestuur en fractieleden ook vertegenwoordigd. Vanuit de provincie was onze Apeldoornse fractievoorzitter van de statenfractie Gerhard Bos de gespreksleider. Daarnaast waren lijsttrekker Peter Drenth, Daisy Vliegenthart-Goedhart en Diede Balduk bij het gesprek aanwezig.

N786

Een belangrijk thema binnen Loenen is de verkeersafhandeling. Met name het industriele verkeer eist tol van het dorp.  De provinciale weg splijt het dorp in tweeën waardoor op sommige momenten zeer onveilige situaties kunnen ontstaan. Al meer dan 20 jaar leeft de gedachte aan een rondweg rondom Loenen. Op dit moment is die mogelijkheid door de aanwezigheid van Natura-2000 gebieden ver weg. Toch moet er gezocht worden naar een passende oplossing voor iedereen geeft Drenth aan. Waarbij met name de provincie én de gemeente samen moeten onderzoeken wie welke rol op zich neemt. Nu wordt er te veel naar elkaar gewezen en is de houding te afwachtend.

De Dorpsraad

Loenen is een 'Saksisch Dorp' volgens voorzitter Willem de Zanger. Daar is een op dit dorp gerichte aanpak voor nodig. De Zanger wijst op de vergrijzing, het tekort aan vrijwilligers en de ontwikkelingen in de woningbouw. Met name nieuwe initiatieven in de omgeving van de Bruisbeek zouden zeer welkom zijn. Een combinatie van jongeren- en ouderenhuisvesting is hier kansrijk volgens de dorpsraad. Ook de dorpsraad start haar betoog met de ontwikkelingen en historie van het verkeer.

Energiecoöperatie Loenen

Indrukwekkend is het verhaal van de energiecoöperatie. Een succesverhaal dat al eerder is verteld, maar dat geen aandacht genoeg kan krijgen. Met behulp van vele vrijwilligers is de subsidie die aan deze coöperatie in investeringen vertienvoudigd. Veel duurzame projecten voor woningen zijn gestart en inmiddels in 20% van de woningen in Loenen te voorzien van duurzame energie uit de regio. Een dakvlak met zonnepanelen in eigendom levert op dit moment veel op. De verdiensten worden opnieuw gebruikt voor verduurzaming of ter compensatie van de leden. Innovatief is het gesprek met de netbeheerder, waarin door slimme toepassingen het sturen op netcongestie (verstopping van het stroomnet) mogelijk is. Door de coöperatie zelf. Tenslotte wordt gewerkt aan een ontwikkeling van een biogas-centrale met 27 boerenbedrijven in de regio. Zo kan er potentieel 5 miljoen kuub gas worden geproduceerd in het locale netwerk.

CDA Apeldoorn

De partij-prominenten uit provincie en het kabinet luisteren geboeid, stellen vragen en nemen nieuwe kennis mee naar gemeente, provincie en Den Haag. En het CDA Apeldoorn heeft de banden met de provincie en de lijn naar Den Haag weer wat verstevigd, zodat in toekomstige gesprekken contact gewaarborgd blijft.