23 februari 2018

LTO- Noord op bezoek bij het CDA Apeldoorn

Naar aanleiding van de Landbouwvisie 2018 die we een paar weken geleden hebben ontvangen van LTO-Noord afdeling Zuid Oost Veluwe, hebben wij een gesprek georganiseerd met de betreffende afdeling.Namens LTO was Harrie Beekman aanwezig, van het CDA waren aanwezig wethouder Nathan Stukker, fractieassistent Peter Buijserd en ondertekende.

Tijdens dit gesprek zijn veel punten aan de orde geweest.
De status van plattelandswoningen, milieueisen bij landbouwbedrijven, duurzaamheid, verplichte asbestverwijdering voor 2024, de plicht van een intensief bedrijf om bij uitbreiding van enige omvang een financiële bijdrage te leveren voor natuurherstel.

Het aandeel grote bedrijven in de gemeente Apeldoorn is erg klein.
De aankomende 10 jaar zal er nog veel agrarische bedrijven verdwijnen. Veelal doordat er geen opvolger op de betreffende bedrijven aanwezig zijn.
Tot slot werd er gesproken over het Plussenbeleid van de provincie, welke gevolgen dat heeft voor de intensieve bedrijven in onze gemeente.

Het was een zeer nuttige bijeenkomst, die wederzijds zeer op prijs werd gesteld.

Henk Verheul