02 april 2019

OZB aanslag splitsen bij bedrijven met bedrijfswoning

Het is voor veel met name agrarische ondernemers in de gemeente Apeldoorn onduidelijk wanneer de Onroerend Zaakbelasting gesplitst geheven wordt over een gedeelte eigenaar ‘woning’ en een gedeelte eigenaar ‘niet-woning’ en wanneer de onroerende zaak als één geheel wordt belast. Dit kan honderden euro’s per jaar schelen, omdat het tarief (2019) voor bedrijfsgebouwen (niet-woning) 3.1 maal hoger is dan het tarief voor woningen.

Ook wordt in een aantal gevallen bij de niet gesplitste percelen rioolheffing over het bedrijfsgedeelte geheven, terwijl er geen rioolaansluiting aanwezig is.

Na een klacht van een agrariër zijn wij hier ons in gaan verdiepen en hebben we vragen aan de wethouder gesteld. Uiteindelijk hebben wij begrepen dat er bij meer dan één gebruiker gesplitst kan worden. Dit doet zich voor ingeval er sprake is van twee of meer natuurlijke personen of natuurlijke personen die zich verenigd hebben in een VOF, Maatschap of CV.

Er bestaat ook de regeling dat, als de waarde van het woongedeelte 70 % of meer bedraagt van de totale waarde, het hele object in het lage woningtarief valt.

Wie denkt dat de aanslag niet correct is doet er verstandig aan om contact op te nemen met Tribuut. De hierboven beschreven problematiek kan zich ook bij andere dan agrarische bedrijven voordoen.

Henk Verheul, raadslid CDA Apeldoorn.