19 december 2018

Parkeervisie

Het parkeren van je auto of fiets is iets wat voor veel mensen een belangrijk onderwerp is. En vaak een bron van primaire reacties, als er geen parkeerplek is, of als parkeren te duur is. Het college van burgemeester en wethouders heeft over dit onderwerp een parkeervisie geschreven, die recentelijk in de Apeldoornse gemeenteraad is besproken. Het CDA Apeldoorn heeft het college de volgende zaken meegegeven.

Voor het CDA Apeldoorn is parkeerbeleid nodig om de schaarse plekken goed te kunnen verdelen. Daarom is het goed om parkeernormen te hanteren en in de binnenstad meerdere parkeervoorzieningen voor fiets en auto te creëren. Voor ons dus geen principiële discussie over de vraag of de auto de stad uit moet, maar vooral inzetten op goede en voldoende parkeervoorzieningen voor auto en fiets. Het past een overheid ook niet om binnenstadondernemers te belemmeren door te weinig parkeerplekken te creëren of door veel te hoge parkeertarieven te hanteren. Overigens zijn voor ons zijn parkeertarieven voor de gemeente niet bedoeld als stimuleringsmaatregel. We zijn het dan ook niet eens met de voorgestelde tariefsverhogingen.

Het lastige is dat het autolandschap en parkeerinnovaties ervoor gaan zorgen het ruimtegebruik en de hoeveelheid benodigde ruimte voor parkeren enorm gaat veranderen. Innovaties als volledig geautomatiseerde parkeergarages, voorzieningen voor draadloos opladen van auto’s en zelf parkerende auto’s hebben als consequenties dat er veel minder parkeerruimte nodig is. Ook innovaties die ervoor zorgen dat bezoekers zo snel mogelijk naar de goede parkeerplek worden geleid, helpen daarbij. Een ontwikkeling waar we snel op moeten gaan investeren.

Maar, de moraal van het verhaal is, we kunnen nu wel een parkeervisie vast gaan stellen, maar we weten dat het volgend jaar al achterhaald is door de innovaties in deze sector. Adaptief omgaan met behoefte is daarom een verstandige keuze.

Verder heb ik de volgende opmerkingen gemaakt:

• Bij de begroting is op initiatief van het CDA Apeldoorn een motie aangenomen om parkeervakken te creëren voor fietsen in de binnenstad, en om de openingstijden voor fietsenstallingen uit te breiden. We gaan ervan uit dat deze in de parkeervisie wordt meegenomen.
  • Het is nu echt tijd om zo snel mogelijk om in de parkeergarages van de gemeente, in ieder geval het Marktplein, 24-uur per dat een uitrijmogelijkheid te creëren.
  • Het voorstel om samenwerking met commerciële partijen als zij bijvoorbeeld tijdens feestdagen een gereduceerd tarief voor parkeren mogelijk willen maken, zijn we groot voorstander van.
  • Wat ons betreft zetten we vol in op forse uitbreiding van het aantal beschikbare elektrische palen. Maar zullen we dan ook stoppen met gratis parkeren op die parkeerplekken?

We zien uit naar de definitieve vaststelling van de Parkeervisie in maart 2019.

Jan Dirk van der Borg, fractievoorzitter