14 november 2017

Reactie CDA Apeldoorn op problemen PlusOV

Er is fout op fout gestapeld bij PlusOV, zo luidt de conclusie van de quickscan die is gedaan naar de problemen bij PlusOV de afgelopen maanden. Het CDA Apeldoorn concludeert dat de organisatie van PlusOV ervoor heeft gezorgd dat er te vaak kinderen en ouders letterlijk en figuurlijk in de kou zijn blijven staan. Kort gezegd was de belangrijkste oorzaak dat de chauffeurs geen goede vervoersplannen meekregen, waardoor er te vaak passagiers niet zijn opgehaald. Dat kan en mag niet meer gebeuren.

Het CDA Apeldoorn beschouwt de gedane quickscan en het op korte termijn te maken plan van aanpak als een nieuwe start. Het (interim)management zal flink aan de bak moeten om het vertrouwen van hun 'klanten' weer terug te winnen. Apeldoorn heeft het leerlingenvervoer samen met de andere gemeenten in een Gemeenschappelijke Regeling georganiseerd. Als Apeldoorn zijn we gewend om dit soort problemen aan te pakken. We verwachten van het bestuur van PlusOV, met alle deelnemende gemeenten, dat zij dit ook zullen doen. Als dat om maatregelen vraagt in de aansturing van PlusOV, moeten we dat niet schuwen.

We zijn tevreden over het feit dat het Apeldoornse college van B&W en raad er in een eerder stadium op aan heeft gedrongen om de problemen te onderzoeken. Naar nu blijkt was deze stap nodig. We hebben begrepen dat er in tussentijd al enkele maatregelen zijn genomen. We verwachten dat het invoeren van een nieuw plansysteem de grootste problemen zal weghalen. Ook als het wederom niet lukt is er voor de Apeldoornse reizigers een mogelijkheid om een beroep te doen op alternatief vervoer dan wel een financiële vergoeding. Achter deze maatregel van het Apeldoorns college staan we van harte.

Op 14 december gaat de gemeenteraad van Apeldoorn in gesprek over de problemen bij PlusOV. We zullen ook als gemeenteraad moeten reflecteren op de eerder gemaakte keuzes ten aanzien van de opstart van PlusOV.

Mocht u als betrokkene bij het vervoer van PlusOV problemen blijven ondervinden dan horen wij dat graag op [email protected]

Jan Dirk van der Borg

Fractievoorzitter CDA Apeldoorn