23 april 2019

Regionale Energiestrategie moet juist lokaal gedragen worden

Donderdagavond 11 april sprak de gemeenteraad in de PMA voor het eerst over de concept-startnotitie Regionale Energiestrategie (RES). De RES komt mede tot stand naar aanleiding van Klimaatakkoord en geeft regionaal en lokaal uitvoering aan dat landelijke Klimaatakkoord. Nederland is opgedeeld in dertig regio’s, waar de Cleantechregio er één van is. De gemeentes binnen deze regio (Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen) moeten met elkaar op regionaal niveau tot oplossingen voor een meer duurzame toekomst komen. Het gaat in de RES dan met name om grootschalige energieopwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de benodigde energie-infrastructuur.

Het CDA is blij dat er op regionaal niveau wordt samengewerkt om bij te dragen aan het Klimaatakkoord. In de concept-startnotitie mist het CDA nog wel een aantal dingen. De startnotitie is namelijk nog weinig concreet. Er worden duidelijke doelen gesteld: 55% CO2 emissiereductie bijvoorbeeld. Hoe dit echter bereikt gaat worden, wordt in de notitie niet uitgelegd. Wat het CDA betreft wordt het ‘hoe’ in een volgende notitie dan ook meer en beter uitgewerkt.

Ten slotte mist het CDA Apeldoorn in de RES nog de lokale initiatieven die in Apeldoorn al gestart zijn en bijdragen aan de drie voornoemde doelen van de RES. Denk hierbij aan bLoEm (Beekbergen, Lieren en Oosterhuizen energieneutraal), Loenen Energie Neutraal en Kerschoten Energie Neutraal.  Wethouder Sandmann heeft toegezegd deze partijen in een volgende notitie mee te nemen als voorbeeld. De RES kan namelijk alleen een succes worden als deze niet van bovenop wordt opgelegd, maar juist door lokale initiatieven wordt gedragen.

Elbert Mulder