10 maart 2022

Ruimere openingstijden van winkels in Apeldoorn? Opnieuw onrust?

Een aantal politieke partijen hebben besloten om de discussie over ruimere openingstijden van winkels opnieuw te openen. Het bevreemd het CDA Apeldoorn dat deze discussie opnieuw wordt gevoerd. Als CDA Apeldoorn zijn we op dit onderwerp niet bevraagd, vandaar dat we via deze weg onze reactie geven.

Waarom zouden we verder willen gaan dan de huidige afspraken? Die zijn al heel ruim. Er zijn al weinig winkels die om 12.00 uur opengaan op zondag. De ooit levendige koopzondag op de 1e van de maand, is verworden tot een droevige binnenstad waar op zondags een paar winkels open zijn. Voor bezoekers ook vaak een teleurstelling.

Ons inziens is het, in tegenstelling tot wat D66 aangeeft, niet alleen een zaak van de ondernemer, maar van de gehele samenleving. We denken bijvoorbeeld aan het belang van het kleine (familie)bedrijf dat niet 7 dagen in de week open kan zijn, of van de winkelmedewerker die ook rust en tijd met het vrienden of familie willen doorbrengen in het weekend. Of het belang van omwonenden, winkels op zondagochtend open betekent ook meer laden en lossen (op de zondagochtend), en verkeer van bezoekers en verstoort hun rust.

Nee, de discussie moet ergens anders over gaan. Vooral nadat winkeliers het moeilijk hebben als gevolg van de coronamaatregelen. Hoe kunnen we de binnenstad of de wijkwinkelcentra aantrekkelijk maken voor bezoekers? Daar hebben ondernemers en inwoners wat aan en daar wordt Apeldoorn beter van.