22 september 2019

Het CDA Apeldoorn organiseerde op woensdag 18 september een debatavond over vuurwerk. De gespreksleider Kees Posthumus opende de avond met enkele stellingen over vuurwerk. Direct werd duidelijk hoe verschillend door de bezoekers over vuurwerk werd gedacht. Verschillende sprekers deelden vervolgens hun ervaringen en visie met de zaal. Zo was de politie vertegenwoordigd die haar ervaringen met betrekking tot overlast tijdens de jaarwisseling sprak. Er was een vuurwerkverkoper die over legaal en illegaal vuurwerk vertelde, maar ook een vuurwerkliefhebber die zich tijdens de jaarwisseling met de buurt vermaakte met melkbus carbid schieten. Ten slotte deelde een oogarts van het Radboud ziekenhuis zijn ervaringen met oogletsel bij vuurwerkslachtoffers.
Tijdens de avond ontstond een levendig debat waarbij door verschillende bezoekers werd aangegeven dat het waarschijnlijk moeilijk is om vuurwerk landelijk te verbieden. Vuurwerkvrije zones kwam als alternatief naar voren, maar volgens de meerderheid moeilijk te handhaven door politie. Een van de toehoorders wist de vuurwerkdiscussie als volgt samen te vatten: “Er zal wat moeten gebeuren, maar de oplossingen zullen ook vanuit de burgers moeten komen zodat we in de toekomst de oudejaarsvieringen voor iedereen weer leuk kunnen maken.”