23 februari 2023

Verkiezingsdebat in Uddel: 'Baas in eigen GEUS'

Op dinsdag 21 februari 2023 liep dorpshuis 't Blanke Schot in Uddel vol voor een verkiezingsdebat in het kader van de Provinciale Staten (PS). Op 15 maart gaat Nederland naar de stembus en kunnen we ook in Gelderland kiezen uit een enorme lijst van partijen. Bekende namen en nieuwkomers. De dorpsraad in Uddel had maar liefst 12 partijen gestrikt om mee te doen met het debat dat rondom een 5-tal stellingen was opgezet. Een volle zaal luisterde aandachtig naar datgene wat de partijen voor het voetlicht brachten.

GEUS?

Onze eigen Gelderse lijsttrekker Peter Drenth was helder: 'Blijf de baas in GEUS'. Waarbij deze afkorting staat voor de samenwerking tussen Garderen, Elspeet, Uddel en Speuld. Daarbij doelde Drenth op het feit dat het van belang is zelf de handschoen op te pakken in de verschillende dossiers en regie te houden. Het gebied rondom Uddel en de Veluwe is een belangrijke gebied in landelijke discussies en bij het uitblijven van resultaat is het aantrekkelijk voor Den Haag om daarop in te grijpen. Door nu samen te werken met gemeenten en provincie aan onder andere de Gelderse Maatregelen Stikstof kan worden aangetoond dat het gebied zelf in staat is de regionale opgaven aan te pakken.

Thema's

Niet alleen stikstof stond hoog op de agenda. In de stellingen waren ook belangrijke thema's als wonen voor eigen inwoners en openbaar vervoer verpakt. De meningen van de verschillende partijen liepen uiteen. Ook over natuur in samenhang met de Uddelse kalverhouderijen. De uitgesproken mening van D66 vond weinig weerslag in de zaal, de nieuwkomers BBB, JA21 en BVNL wisten meer positieve reacties op te wekken. En gevestigde namen als SGP, VVD en het CDA kunnen vanzelfsprekend voortbouwen op de afgelopen jaren waarin voorbeelden van resultaten en plannen werden gegeven.

Voorspelling

Aan het eind van de avond mocht elke partij zich wagen aan een voorspelling van het aantal zetels. Dat opgeteld leidde tot meer zetels dan de 55 zetels die er beschikbaar zijn. Nieuwkomer Boer Burger Beweging verwacht een score van 10, terwijl Peter Drenth inzet op groei van 7 naar 8 zetels. Laten wij met elkaar zorgen dat dat CDA-scenario de waarheid wordt, door onze naasten te inspireren het CDA Gelderland te ondersteunen. Zodat samenwerken mogelijk blijft en de in de afgelopen periode ontwikkelde plannen kunnen worden gerealiseerd.