16 april 2022

Witte Anjer perkje Apeldoorn gerealiseerd na motie CDA

Witte Anjer Perkje officieel 'geopend' door burgemeester Ton Heerts

Op zaterdag 16 april 2022, een dag voor de 77e bevrijdingsdag van de gemeente Apeldoorn, werd door burgemeester Ton Heerst het Witte Anjerperkje in Apeldoorn geopend. Een blijk van waardering voor alle veteranen in Nederland. Na de suggestie van het Comité Veteranendag Nederland nam raadslid José Bonenberg het initiatief voor een motie die in de gemeenteraad unaniem werd aangenomen. Na 9 maanden is het Witte Anjerperkje, ruim voor de bloeiperiode, een feit aan de kruising Loolaan-Kerklaan.

De symboliek van een dergelijke perkje is van belang: "Persoonlijk vind ik het ook belangrijk om onze vrijheid te koesteren en dit ook aan de jonge generaties te laten zien.".

De bloeiperiode van het perkje valt samen met de Nationale Veteranendag die traditiegetrouw jaarlijks elke laatste zaterdag van juni plaatsvindt. Tot die tijd zullen andere plantjes het perkje opfleuren. Naast de witte anjers is er ook een gedenksteen met plaquette aangebracht.

(foto: Rob Voss)