12 juli 2017

Een met zorg gekozen compliment!

Nadat vorige week maandag in de informatieve ronde op verzoek van het CDA, PvdA en SP is gesproken over het Mantelzorg Compliment*, is afgelopen maandag in de raad een motie aangenomen die we hebben ingediend met de fracties van CDA, PvdA, SP, Arnhem Centraal, Partij voor de Dieren, GroenLinks en Verenigd Arnhem.

De motie “De keus is aan de mantelzorger” stelt de mantelzorger in staat om zelf een keuze te maken om het compliment te ontvangen als geldbedrag ofwel als cadeaukaart in de vorm van “Dit is PAS Arnhem” waar een bedrag op staat dat is te besteden bij aangesloten aanbieders uit de stad.

Het CDA wordt warm van mensen die zorg voor elkaar dragen” zegt CDA raadslid Klaartje  van Dillen, “de mantelzorger verdient een cadeau, waar hij of zij ook echt wat mee kan”.
Positief is dat er steeds meer bedrijven deelnemen aan Dit is PAS Arnhem, maar het aanbod is nog te klein, daarom moet het ook mogelijk zijn dat er een geldbedrag gegeven kan worden zodat de mantelzorger die het compliment ontvangt het bedrag ook kan uitgeven aan iets waar hij/zij ook echt baat bij heeft”, aldus Klaartje van Dillen.

De gemeente dient wel te blijven promoten en te zoeken naar nieuwe aanbieders, ook moet het duidelijk zijn voor de ontvangers van mantelzorg dat de mogelijkheid er is om een “compliment” aan te kunnen vragen voor de zorgverlener.
We zijn een goede weg ingeslagen, maar we zijn er nog lang niet.

We verwachten uiterlijk 1 november een uitvoeringsplan van het college.

* Het Mantelzorgcompliment is een jaarlijkse waardering van de gemeente voor mantelzorgers. Heeft u mantelzorg en verdient uw mantelzorger een compliment? Geef dan een mantelzorgcompliment-card cadeau ter waarde van €150.
Deze kunt u hier aanvragen