05 februari 2018

De Scanauto voor Arnhem?

foto Autoblog.nl

Parkeren op foute plekken of niet betalen.
Veelal ergernissen van inwoners, maar hoe pakken we dat effectiever aan?
Het CDA heeft hier vorige week schriftelijke vragen over gesteld aan het College.

Henk Montfrooy, raadslid van het CDA, stelde vorige week schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouder. Henk vertelt: "Voor veel mensen een doorn in het oog, fout parkeren, daarbij komt ook dat veel auto's worden geparkeerd in "betaald parkeren" zone's, zonder ook daadwerkelijk te hebben betaald. Daar zetten wij als gemeente handhavers op in."

Meerdere gemeenten werken tegenwoordig met Scanauto's. Onder andere de gemeentes Delft, Groningen, Haarlem, Zwolle, Eindhoven en de vier grote steden werken al met deze Scanauto's. Deze Scanauto's moeten, net als handhavers, gewoon bekostigd worden, maar zijn efficiënter vanwege de snelheid waarmee zij zich door de stad kunnen bewegen, waarna handhavers alsnog naar de desbetreffende auto kunnen.

Het CDA raadslid vervolgt: "De Scanauto rijdt ons langs alle geparkeerde auto's en kan bekijken of een auto verkeerd geparkeerd staat of überhaupt niet betaald heeft. Als dan handhavers op scooters daar vervolgens heen gaan, kan worden geconcludeerd of deze persoon net aan het betalen was of dat er inderdaad niet betaald is. Dit werkt goed in andere steden".

Het CDA denkt dat dit een mooie invoering zou zijn in Arnhem. "Dubbelop? Integendeel, handhavers die daarmee vrij komen kunnen worden ingezet op hele andere plekken in de stad en de gemeente ontmoedigt het zo genoemde "cowboy" gedrag. Zo kunnen we ongewenst parkeren efficiënter en effectiever aanpakken", aldus Henk.